АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ

ЛЮДЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

Збірник наукових праць

Характеристика змісту трудового навчання як засобу формування загально-адаптаційних можливостей учнів допоміжної школи





УДК 376

Г.М.  МЕРСІЯНОВА,

кандидат  педагогічних наук,

ОМ.  ХОХЛІНА,

доктор  психологічних наук

ХАРАКТЕРИСТИКА ЗМІСТУ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ЯК ЗАСОБУ ФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНОАДАПТАЦІЙНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ УЧНІВ ДОПОМІЖНОЇ ШКОЛИ

Представлена общая характеристика усовершенствованного содержания трудового обучения умственно отсталых младших школьников.

General characteristics of an improved content of mentaliy retarded young schoolchildren labour training is presented.

Особливе місце у формуванні соціально-адаптаційних можливостей учнів допоміжної школи, їх підготовки до самостійної життєдіяльності в сучасних соціально-економічних умовах відводиться трудовому навчанню [1—3].

Трудове навчання в 1-3-х класах допоміжної школи носить загально-трудовий, загальнотехнічний характер і виконує пропедевтичну функцію щодо подальшого (у 4—10-х та професійних класах чи училищах) професійно-трудового навчання. При цьому трудова підготовка розумово відсталих школярів має забезпечувати досягнення таких показників її ефективності, які відповідали б вимогам повноцінної праці у сфері побуту, матеріального виробництва, обслуговування, сільського господарства, тобто виконання видів діяльності, пов'язаних із найпоширенішими галузями народного господарства та доступних для опанування даною категорією учнів.

Основоположна роль у трудовому навчанні відводиться його змісту — педагогічно обґрунтованій, логічно впорядкованій і зафіксованій у навчальних програмах, підручниках і посібниках інформації, на основі якої учні засвоюють знання і трудові дії (навички та вміння), необхідні для їх трудової підготовки, та яка уможливлює проведення з ними корекційно-розвивальної роботи. Відповідно зміст трудового навчання є важливим засобом формування соціально-адаптаційних можливостей учнів.

Наведемо результати проведеного нами теоретико-експериментального дослідження, спрямованого на пошук шляхів удосконалення змісту трудового навчання в початковій ланці допоміжної школи, та дамо його загальну характеристику, виходячи із викладених позицій.

Добір змісту трудового навчання здійснюється щонайперше на основі принципів: достатності (необхідності) для навчання праці і корекції розвитку розумово відсталих дітей з метою їх підготовки для самостійного життя та доступності для сприймання і засвоєння цією категорією дітей.

Трудове навчання в допоміжній школі спрямовано на досягнення двох основних цілей: освітньої (засвоєння знань, умінь, навичок} та корекційно-розвивальної (виправлення порушень розвитку, психофізичний розвиток загалом).

Відповідно до освітньої мети, матеріал з трудового навчання будується за змістовими лініями, які передбачають:

  1. Ознайомлення з основами трудового процесу:
    1. Трудова діяльність як засіб задоволення особистісних і суспільних потреб.
    2. Трудова діяльність (праця) як цілеспрямований процес поетапного виконання трудового завдання (аналіз, планування, організація, виготов­ лення виробу, контроль).
    3. Складові трудової діяльності (праці): результат, предмет, засоби, процес праці.
    4. Організація та режим праці.

2. Опанування техніко-техналогічними знаннями та трудовими операціями:

2.1. Опанування знаннями про:

  • результат (об'єкт) праці — вироби, їх деталі та ін.;
  • предмет праці — матеріали (пластилін, глина, папір і картон, природні, текстильні матеріали та ін.), заготовки, напівфабрикати тощо;
  • засоби (знаряддя) праці — інструменти робочі (стека, ножиці, гладилка, шило, голка, пензлик, олівець та ін.), контрольно-вимірювальні (мірка, лінійка, циркуль), допоміжні (підкладна дошка, наперсток та ін.);
  • трудові операції (дії) — розкачати, примазати, відрізати, розмітити, вирізати та ін., послідовність їх виконання;
  • організацію робочого місця, правила безпечної праці, санітарно-гігієнічні вимоги.

2.2. Опанування трудовими операціями (діями) без використання інструментів і з використанням ручних інструментів, прийомами та послідовністю їх виконання.

Відповідно до корекційно-розвивальної мети, матеріал з трудового навчання будується за змістовими лініями, які забезпечують формування щонайп 1) готовності працювати у сфері побуту, матеріального виробництва, обслуговування, сільського господарства, зокрема позитивного ставлення до праці; бережливого ставлення до предметів і засобів праці і т.д.;

2) усвідомленої навчально-практичної діяльності, цілеспрямованості, організованості, охайності та інших важливих для праці якостей особистості, розвиток дитини загалом.

Слід зауважити, що ознайомлення учнів з основами трудового процесу, проведення корекційно-розвивальної роботи здійснюються в процесі опанування техніко-технолопчними знаннями і трудовими операціями на основі використання змісту навчання, що уможливлює цей процес. Таким чином, навчальна програма містить суто освітній, предметний матеріал.

Реалізацію всіх визначених (відповідно до освітньої та корекційно-розвизальної цілей) змістових ліній побудови трудового навчання в 1—3-х класах допоміжної школи пропонується здійснювати в процесі навчання видів праці за розділами: обробка матеріалів: паперу та картону (в тому числі елементи графічної грамоти), пластиліну та глини, природних, текстильних матеріалів, а також дроту, деревини та ін. (при конструюванні та виконанні комбінованих робіт); сільськогосподарські роботи (за належної матеріальної бази); конструювання, елементи комп'ютерної грамоти.

У процесі навчання за визначеними розділами передбачено також засвоєння елементів соціально-побутового орієнтування (відомості про особисту гігієну, одяг і взуття, посуд, меблі і приміщення, транспорт та ін., пов'язані з ними способи дій, культуру поведінки).

Кожен розділ програми складається з трьох компонентів, що представ-лені у такій послідовності:

  • техніко-технологічні відомості,
  • трудові операції,
  • об'єкти виготовлення (праці).

Отже, в основу побудови змісту навчання покладаються техніко-технологічні відомості про матеріали, засоби праці, трудові операції та ін. Відповідно до відомостей передбачається опанування певними трудовими діями (операціями). Відповідно до відомостей та трудових операцій пропонується перелік можливих об'єктів виготовлення (виробів).

Відповідно до дібраного змісту трудового навчання за визначеними видами праці та розділами, для кожного року навчання наводяться показники ефективності його засвоєння: знання та вміння, якими мають оволодіти учні.

Програма передбачає навчання за усіма визначеними розділами (обробка матеріалів, сільськогосподарські роботи, конструювання, елементи комп'ютерної грамоти). За відсутності належної матеріальної бази для проведення сільськогосподарських робіт пропонується збільшити кількість годин на навчання обробки матеріалів або використовуються розділи програми, визначені як альтернативні.

Учитель, враховуючи матеріальні можливості школи, регіональні вироб-ничі та національні традиції, до процесу трудового навчання в 1—3-х класах може ВВОДИТИ такі альтернативні розділи: виготовлення виробів із лози (обробка природних матеріалів), виготовлення аплікації з соломи (обробка природних матеріалів); виготовлення м'якої іграшки (обробка текстильних матеріалів, конструювання); в'язання спицями і гачком (обробка текстильних матеріалів); елементи комп'ютерної грамоти (на 10 і більше годин).

За основною навчальною програмою елементи комп'ютерної грамоти вивчаються з третьому клас; (третя та четверта чверті), інші розділи — з першого по третій клас. Правила безпечної праці, санітарно-гїгієнічні вимоги, правила організації робочого місця учні засвоюють протягом вивчення всіх тем за визначеними розділами, проте у програмі цей матеріал наводиться, у зв'язку з ознайомленням дітей з новими засобами праці, матеріалами та. правилами роботи з ними.

Передбачене програмою конструювання здійснюється на основі використання різних видів конструкторів і матеріалів (паперу, картону. текстильних, природних та інших придатних для цього матеріалів: дроту, деревини, поролону, пластиліну тощо. Відповідно до матеріалів, вивчаються і необхідні для роботи інструменти, пристосування (засоби праці).

Змістом навчальної програми (побудованою як за лінійним, так і концентричним принципами) передбачено систематичне повторення як теоретичного, так і практичного матеріалу з метою його закріплення. Рекомендується спрямовувати учня на обов'язкове застосування набутих знань {догляд за рослинами, санітарно-гігієнічні вимоги, правила безпеки праці та ік.) в його повсякденній життєдіяльності.

Оскільки програмою передбачено використання вчителем альтернативних розділів, жорсткий розподіл годин на кожен вид праці не пропонується. На допомогоу вчителеві підготовлено орієнтовний календарний план, який додається до програми. Однак уможливлюється розподіл годин на різні види праці та розділи на розсуд вчителя у межа); годин, відведених на кожну навчальну чверть, виходячи з матеріально-технічної бази школи, регіональних і національних особливостей, традицій.

У процесі трудового навчання значна увага має приділятись засвоєнню учнями техніко-технологічних знань, зокрема знань про трудові дії, особливо на понятійному рівні, їх усвідомленості, оскільки учні вербально відтворюють переважно знання про об'єкти праці, їх деталі, а не про дії, які виконуються для їх виготовлення. Потребує значної уваги навчання учнів дій розмічання, контрольно-вимірювальних, організації робочого місця та праці загалом, а також власне трудових дій (особливо з використаннням знарядь праці) за показниками правильності та швидкості їх виконання.

Саме  такою  є  загальна  характеристика  змісту  трудового навчання, покладеного нами в основу оновленої програми для початкової ланки - допоміжної школи, опанування якою має на меті підготовці розумово-відсталої дитини до самостійної ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ В сучасному суспільстві.

ЛІТЕРАТУРА

1. Хохліна О.П.  Мета  освіти  у зміст: навчання  розумово  відсталих  дітей  //  Педагогіка  і психологія.—  1999 .—  № 4 . —  С.70—75.

2. Хохліна  О.П.  Удосконалення  змісту  освіти  школярів  з  обмеженими  розумовими  можливостями  //  Рідна  школа.—  2000 . —  №  2 . —  С  37—39.

3. Хохліна  О.П.,  Козленка  М.О.,  Мерсіянова  Г.М., Турчинська В.Є.  Проект  концепції  державного стандарту освіти  розумово відсталих учнів // Дефектологія.—  2000 . — № 1 . — С 2 - 4 .   

4. Хохліна О.П.,   Мерсіянова  Г.М.,   Глоба  О.П. Формування усвідомленості діяльності  в  процесі  трудового  навчання  учнів  допоміжної  школи:  Навч.-метод.  по сібник.— Луганськ:  Вид-во  ЛДПУ  ім.Т.Шевченка  "Альма-Матер",  2002 . — 60  с



Номер сторінки у виданні: 167

Повернутися до списку новин