АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ

ЛЮДЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

Збірник наукових праць

Критерії ефективності впровадження кредитно-модульної системи організації навчання у вищих навчальних закладах





Дворнікова Н.С.

КРИТЕРІЇ ЕФЕКТИВНОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ КРЕДИТНО-МОДУЛЬНОЇ СИСТЕМИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ

У статті розглянуто проблематику ефективності впровадження кредитно-модульної системи організації навчання у контексті входження України в європейський освітній простір. Визначено поняття «ефективність впровадження кредитно-модульної системи», критерії ефективності впровадження кредитно-модульної системи організації навчання у вищих навчальних закладах. Охарактеризовано методи контролю, оцінювання ефективності впровадження кредитно-модульної системи.

В статье рассмотрена проблематика эффективности внедрения кредитно-модульной системы организации обучения в контексте вхождения Украины в европейское образовательное пространство. Определено понятие «эффективность внедрения кредитно-модульной системы организации», критерии эффективности внедрения кредитно-модульной системы организации обучения в высших учебных заведениях. Охарактеризированы методы контроля и оценивания эффективности внедрения кредитно-модульной системы.

As Ukraine has joined the European educational area the problems of organizing and implementation of the credit-module teaching system are considered in the article. Such conceptions as «efficiency of implementation of the credit-module system, criterid of efficiency of the credit-module system implementation in the higher educational institutions have been determined». The methods of control and evaluation of the credit-module system implementation have been described.

Постановка проблеми. Звязок проблеми з важливими науковими та практичними завданнями. Входження України у світове та європейське співтовариство зумовлює активізацію інтеграційних процесів, які здійснюються в різних сферах суспільного життя: економічній, політичній, правовій, військовій, культурній.

Сфера освіти постає одним з пріоритетних напрямків європейської інтеграції нашої держави. Це зумовлено значущістю освіти для суспільства та окремої особистості.

Входження освіти та науки України в європейське інформаційне та освітнє поле розглядається як вагомий чинник економічного, соціального, інтелектуального, інноваційно-технологічного та культурного розвитку нашого суспільства. [2, 31 – 39]

Головним механізмом інтеграції системи вищої освіти України в європейській освітній простір, у наш час, є участь у Болонському процесі.

Основним чинником та першочерговим завданням реалізації принципів Болонського процесу в системі вищої освіти України є впровадження кредитно-модульної системи організації навчання. Сучасний стан наукового та навчально-методичного забезпечення кредитно-модульної системи організації навчання свідчить про принципову спроможність її впровадження зусиллями вітчизняних закладів вищої освіти, установ, які здійснюють контроль та управління вищою освітою. Це доводить і практика впровадження названої системи організації навчання у багатьох вітчизняних вищих навчальних закладах.

Водночас, процес впровадження кредитно-модульної системи, її результативність зростатимуть в разі визначення критеріїв та факторів ефективності впровадження кредитно-модульної системи організації навчання, вивчення та застосування методик контролю ефективності.

Таким чином, проблема дослідження – це розв’язання суперечності між недостатнім науковим та навчально-методичним забезпеченням контролю та оцінювання ефективності впровадження кредитно-модульної системи організації навчання та практикою впровадження зазначеної системи організації навчання.

Вирішення вказаної проблеми сприятиме розв’язанню ряду важливих наукових та практичних завдань. По-перше, сприятиме розвитку науково-методичного забезпечення впровадження кредитно-модульної системи організації навчання. По-друге, дозволить перейти до розробки чітких процедур та методик контролю, оцінювання ефективності кредитно-модульної системи організації навчання. По-третє, сприятиме вивченню та глибшому врахуванню факторів ефективності впровадження кредитно-модульної системи.

Аналіз останніх досліджень та публікацій. Протягом останніх років було надруковано досить багато наукових та навчально-методичних робіт з проблематики Болонського процесу, його сутності, принципів, динаміки та перспектив розвитку, значущості для національних систем вищої освіти.

Серед цих публікацій необхідно відзначити роботи Болюбаша Я.Я., Журавського В.С., Згуровського М.З., Клименко Б.В., Креміня В.Г., Сбруєвої А., Сікорського П.І., Степка М.Ф., Товажнянського Л.Л. та ін.

Оскільки умовою та основним механізмом реалізації принципів Болонського процесу у вищих навчальних закладах нашої держави є впровадження кредитно-модульної системи організації навчання, ця технологія привернула увагу вітчизняних вчених. Опубліковано роботи з теорії, методики та практики застосування кредитно-модульної системи організації навчання, її суті, структури, функцій, особливостей, умов, очікуваних результатів та перспектив впровадження у вищих навчальних закладах України. Авторами цих досліджень є Болюбаш Я.Я., Кудін А., Олійник А.І., Садиков М.,   Сікорський П.І., Скнар О., Степко М.Ф., Шинкарук В.Д. та ін.

Водночас, публікацій у яких ґрунтовно розглядається питання ефективності впровадження кредитно-модульної системи організації навчання в Україні та країнах Європи явно недостатньо. Відсутні наукові публікації, у яких визначаються критерії ефективності впровадження кредитно-модульної системи у вищих навчальних закладах.

      Мета та завдання дослідження. Мета дослідження – визначення та обґрунтування критеріїв ефективності впровадження кредитно-модульної системи організації навчання у вищих навчальних закладах.

Поставлена мета дослідження зумовлює наступні завдання:

  • визначити поняття та розкрити суть ефективності впровадження кредитно-модульної системи організації навчання у вищих навчальних закладах;
  • визначити, сформулювати та обґрунтувати критерії ефективності впровадження кредитно-модульної системи організації навчання;
  • визначити та охарактеризувати методи оцінювання ефективності впровадження кредитно-модульної системи організації навчання.

Основний матеріал дослідження.

Поняття та суть ефективності впровадження кредитно-модульної системи організації навчання. Ефективність – це складний феномен, конструкт аналізу та оцінювання діяльності, до складу якого входять її мета, результат, витрати та умови. При цьому, дві перші складові ефективності є головними, визначальними, тому її можна тлумачити як ступінь реалізованості цілі. [7, 315]

Характеристики, показники ефективності залежить від різновиду діяльності, результати якої розглядають. [7, 314]

Враховуючи специфіку діяльності вищих навчальних закладів, результатом якої є надання вищої освіти, можна стверджувати, що ефективність їх діяльності – це, в першу чергу, якість вищої освіти.

Входження до Болонського процесу визначає та актуалізує ряд основних завдань діяльності системи вищої освіти нашої держави.

По-перше, впровадження кредитної (кредитно-модульної) системи організації навчання, яка передбачає облік трудомісткості навчання у кредитах на основі Європейської кредитно-трансферної та акумулюючої системи (ECTS). Використавши потенціал ECTS як нагромаджувальної системи, можна досягти втілення основних ідей концепції «навчання протягом життя».

По-друге, забезпечення досконалішого контролю якості освіти.

По-третє, розширення академічної мобільності. Передбачається можливість мобільності (зміни вищого навчального закладу) як для студентів, так і для професорсько-викладацького складу.

По-четверте, забезпечення працевлаштування випускників у межах транснаціонального (в першу чергу – загальноєвропейського) ринку праці.

Для забезпечення визнання кваліфікації запропоновано використання додатку до диплому, рекомендованого ЮНЕСКО.

По-п’яте, залучення до європейських вищих навчальних закладів більшої кількості студентів з інших регіонів світу, яке має забезпечуватися привабливістю європейської системи освіти.

Виходячи з принципів Болонського процесу, передбачається, що впровадження кредитної (кредитно-модульної) системи організації навчання дозволить вирішити наступні завдання [2, 280]:

  • адаптувати ідеї ECTS до системи вищої освіти України для забезпечення мобільності студентів у процесі навчання та гнучкості підготовки фахівців з урахуванням швидкозмінних вимог національного та міжнародного ринків праці;
  • забезпечити можливості навчання студентів за індивідуальною варіативною частиною освітньо-професійної програми, яка сформована за вимогами замовників та побажаннями студента і сприяє його саморозвитку та, відповідно, підготовці до життя у вільному демократичному суспільстві;
  • стимулювати учасників навчального процесу з метою досягнення високої якості вищої освіти;
  • унормувати порядок надання можливості студентам отримати професійну кваліфікацію відповідно до ринку праці.

Таким чином, ефективність впровадження кредитно-модульної системи організації навчання буде визначатися як ступінь реалізованості поставлених цілей, співвідношення ціль/результат.

Необхідно враховувати,  що головною метою впровадження кредитно-модульної системи є оптимізація та інтеграція освітньої діяльності вищих навчальних закладів України у європейський освітній простір, задоволення освітніх потреб особистості та вимог національного та міжнародного (європейського) ринку праці у висококваліфікованих фахівцях.

Критерії ефективності впровадження кредитно-модульної системи організації навчання. Розглядаючи критерії як найбільш загальні показники ефективності [7, 320], необхідно виділити їх індикатори (прості властивості, які утворюють показники, доступні спостереженню та кількісному вимірюванню) [7, 320; 12, 162]

Аналіз наукової, науково-методичної літератури з проблематики дослідження, теоретичне узагальнення отриманих даних дозволяє виділити основні критерії та пов’язані з ними індикатори ефективності впровадження кредитно-модульної системи організації навчання:

  1. Академічна успішність студентів. Цей критерій включає наступні індикатори: результати навчання за шкалою ECTS; успішність навчання студентів за індивідуальною варіативною частиною освітньо-професійної програми; кількість відрахованих за академічну неуспішність.
  2. Якість вищої освіти.  Індикатори: відповідність здобутих здатностей (компетенцій), знань, вмінь та навичок державним стандартам вищої освіти; відповідність здобутих здатностей (компетенцій), знань, вмінь та навичок потребам та вимогам національного та міжнародного ринку праці, підприємства-замовника; професійний та особистісний розвиток випускника.
  3. Академічна мобільність. Індикатори: кількість студентів, які продовжують навчання у вищих навчальних закладах Європи; кількість студентів – іноземців, які завершують (продовжують) навчання у вищому навчальному закладі; переміщення викладачів вищого навчального закладу.
  4. Працевлаштування випускників, які закінчили певний вищий навчальний заклад. Індикатори: працевлаштування випускників в Україні; працевлаштування випускників за кордоном; суб’єктивне задоволення від займаної посади; перспективи професійної кар’єри.
  5. Престижність вищого навчального закладу. Індикатори: кількість іноземних студентів; кількість іноземних викладачів.

Методи оцінювання ефективності впровадження кредитно-модульної системи. Наукова та науково-методична література описує два головні методи оцінювання ефективності певної соціальної діяльності:

параметричний метод та метод оцінювання на основі задоволення потреб [11, 398-399]. Крім зазначених, можуть застосовуватися такі методи як опитування (анкетування, інтерв’ю), бесіда, аналіз навчальної документації,

методи математичної статистики та інші. Вони входитимуть до складу методик оцінювання ефективності, розроблених на основі параметричного методу та методу оцінювання на основі задоволення потреб.

Методика оцінювання ефективності –   це опис повного порядку, послідовності оцінювання. Метод оцінювання ефективності – спосіб, прийом оцінювання, який розкриває характер реалізації цього процесу, шлях його перебігу [11, 398].

Параметричний метод оцінювання ефективності впровадження кредитно-модульної системи організації навчання передбачатиме співставлення двох ключових параметрів: 1). якості підготовки фахівців до впровадження; 2). якості підготовки фахівців після впровадження кредитно-модульної системи.

Цей метод передбачає опис стану якості підготовки фахівців «на вході», до впровадження кредитно-модульної системи організації навчання,  та на «виході», після її впровадження. Різниця між зазначеними параметрами становить «ефект впровадження», або результат, який може свідчити про ефективність впровадження кредитно-модульної системи організації навчання у вищому навчальному закладі.

Головними проблемами розробки параметричних методик є: розробка та опис параметрів «на вході» та «на виході»; визначення факторів ефективності та неефективності з урахуванням проміжних та кінцевих параметрів. [11, 398]

Метод оцінювання ефективності на основі задоволення потреб має три різновиди [11, 399]:

  1. Прямий оціночний метод, який базується на періодичному усному або письмовому (анкетування) опитуванні, аналізі навчальної документації тощо.
  2. Параметричний метод,  який передбачає порівняння (співставлення) результатів освітньої діяльності визначених державними стандартами освіти, варіативною частиною освітньо-професійної програми, яка сформована за вимогами замовників, побажаннями студента з одного боку, та фактичних результатів навчання з іншого.
  3. Поєднання першого та другого методів.

Метод оцінювання ефективності /неефективності відноситься до вельми прагматичних, оскільки дозволяє систематизувати фактори ефективності та фактори неефективності; репрезентувати їх в наочному вигляді, наприклад за допомогою відповідних таблиць; розробляти та виконувати програми (плани) удосконалення освітньої діяльності. Використання вказаного методу дає можливість виділити три групи факторів [11, 399]:

  1. Фактори ефективності, які перебувають поза впливом вищого навчального закладу (наприклад, загальнодержавна нормативно-правова база).
  2. Фактори ефективності, які перебувають у зоні впливу вищого навчального закладу.
  3. Фактори які перебувають на межі зон впливу.

Впровадження кредитно-модульної системи може впливати на витрати на підготовку фахівця, вартість освітніх послуг. Тому оцінювання ефективності впровадження кредитно-модульної системи організації навчання може передбачати використання методу оцінювання витрат (як однієї із складових ефективності). Цей метод передбачає вартісну оцінку освітньої діяльності (витрат на надання освітніх послуг на одного студента або весь контингент). При цьому важливо співвідносити оцінку витрат з показниками результатів; оцінюється вплив зростання (зменшення) витрат на зростання (зменшення) ефективності [11, 399-400].

Висновки дослідження. Перспективи подальших досліджень.

Отже, ефективність – це складний конструкт, який визначає результативність певної діяльності, ступінь реалізованості її цілей.

Ефективність впровадження у вищому навчальному закладі кредитно-модульної системи організації навчання – це ступінь реалізованості цілей зазначеної системи організації навчання у результатах діяльності вищого навчального закладу, яка здійснювалася на основі кредитно-модульної системи. Слід пам’ятати, що головною метою освітньої діяльності є задоволення освітніх потреб особистості, потреб ринку праці у фахівцях відповідних спеціальностей.

До головних критеріїв ефективності впровадження у вищому навчальному закладі кредитно-модульної системи організації навчання можна віднести: академічну успішність студентів, залучених до її реалізації,якість здобутої ними освіти, їх академічну мобільність та мобільність професорсько-викладацького складу, працевлаштування випускників, престижність вищого навчального закладу за кордоном. На основі зазначених критеріїв можна визначити індикатори, які піддаються емпіричному вивченню та кількісному підрахунку, можуть стати основою для розробки відповідних діагностичних та оцінювальних методик вивчення ефективності.

Для оцінювання ефективності впровадження кредитно-модульної системи можуть застосовуватися різні методи та методики. Головними є параметричний метод та метод оцінювання ефективності на основі задоволення потреб. Конкретні методики оцінювання ефективності, розбудовані на основі зазначених методів,  можуть включати опитування (анкетування, інтерв’ю), бесіду, аналіз навчальної документації, методи математичної статистики тощо.

Перспективи подальших досліджень ефективності впровадження кредитно-модульної системи організації навчання пов’язані з вивченням її умов та факторів. Якщо правові та навчально-методичні умови ефективності зазначеного процесу вивчені досить ґрунтовно, то соціальні і соціально-психологічні та соціокультурні – недостатньо.

Перспективними є прикладні дослідження пов’язані з розробкою та апробацією методик оцінювання ефективності впровадження та реалізації кредитно-модульної системи організації навчання.

Література

  1. Болюбаш Я.Я. Доповідна записка про проведення педагогічного експерименту щодо запровадження кредитно-модульної системи організації навчального процесу у вищих навчальних закладах ІІІ – ІV рівнів акредитації // Вища школа. – 2003. - № 4 – 5. – С. 113 – 115.
  2. Вища освіта України і Болонський процес: Навч. посібник / За ред. В.Г. Кременя. – Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2004. – 384 с.
  3. Журавський В.С., Згуровський М.З. Болонський процес: головні принципи входження в європейський простір вищої освіти. – К.: ІВЦ «Видавництво «Політехніка», 2003. – 200 с.
  4. Згуровський М.З. Основні завдання вищої освіти України щодо реалізації принципів Болонського процесу та забезпечення вимог сфери праці // Вища освіта. – 2004. - № 5 – 6. – С. 54 – 61.
  5. Кудін А. Реалізація в Україні принципів і завдань Болонського процесу: забезпечення мобільності громадян з можливістю їх працевлаштування // Вища школа. – 2006. – № 1. – С. 27 – 35.
  6. Олійник А. Болонські домовленості як правове й організаційне підґрунтя інноваційного розвитку освіти // Вища освіта України. – 2006. – № 4. – С. 14 – 20.
  7. Основы социальной работы: Учебник / Отв. ред. П.Д, Павленок. – М.: ИНФРА – М, 2004. – 395 с.
  8. Садиков М. Впровадження кредитно-модульної системи навчання при вивченні фундаментальних нормативних дисциплін // Вища школа. – 2006. – № 4. – С. 35 – 41.
  9. Сікорський П.І. Кредитно-модульна технологія навчання: Навчальний посібник. – К.: Вид. Європейського університету, 2004. – 127 с.
  10.  Скнар О. Модернізація форм і методів навчання студентів у контексті кредитно-модульної системи // Вища школа. – 2006. – № 3. – С. 33 – 45.
  11. Словарь-справочник по  социальной  работе  /   Под  ред.   Е.И. Холостовой. – М.: Юрист, 2000. – 424 с.
  12. Социологический справочник /  Под общ.  ред.  В.И.  Воловича.  –  К.: Политиздат Украины, 1990. – 382 с.
  13. Степко М.Ф., Клименко Б.В., Товажнянський Л.Л. Болонський процес: навчання впродовж життя. – Х., 2004. – 112 с.
  14. Сурмин Ю.П., Туленков Н.В. Теория социальных технологий: Учеб. пособие. – К.: МАУП, 2004. – 608 с.
  15. Товажнянський Л.Л., Сокол Є.І., Клименко Б.В. Болонський процес: цикли, ступені, предмети: Монографія. – Харків: НТУ «КПІ», 2004. – 144 с.

Ключові слова: Болонський процес, кредитно-модульна система організації навчання, ефективність впровадження кредитно-модульної системи організації навчання, критерії ефективності впровадження кредитно-модульної системи.

Ключевые слова: Болонський процес, кредитно-модульная система организации обучения, ефективность внедрения кредитно-модульной системы организации обучения, критерии ефективности внедрения кредитно-модульной системы.

Key words: credit module education system, enrollment efficiency, bologna process



Номер сторінки у виданні: 41

Повернутися до списку новин