АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ

ЛЮДЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

Збірник наукових праць

Навчально-методичне забезпечення викладання навчальної дисципліни «Педагогіка» для студентів гуманітаріїв: цілі та завдання, принципи, особливості підручникотворення





Л. Т. Тюптя,

кандидат педагогічних наук, професор

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИКЛАДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ «ПЕДАГОГІКА» ДЛЯ СТУДЕНТІВ ГУМАНІТАРІЇВ: ЦІЛІ ТА ЗАВДАННЯ, ПРИНЦИПИ, ОСОБЛИВОСТІ ПІДРУЧНИКОТВОРЕННЯ

У статті розглянуті питання розробки учбової літератури з дисципліни «Педагогіка». Визначені особливості методичного забезпечення вивчення навчальної дисципліни «Педагогіка» студентами гуманітарних спеціальностей. Виділені цілі і завдання, принципи розробки підручника з педагогіки для студентів гуманітаріїв.

В статье рассмотрены вопросы разработки учебной литературы по дисциплине «Педагогика». Определены особенности методического обеспечения изучения учебной дисциплины «Педагогика» студентами гуманитарных специальностей. Выделены цели и задания, принципы разработки учебника по педагогики для студентов гуманитариев.

In the article the questions of development of educational literature are considered on discipline «Pedagogics». The features of the methodical providing of study of educational discipline were determined «Pedagogics» for the students of humanitarian specialities. Aims and tasks, principles of textbook development on pedagogics for the students of humanitarian specialities were described.

Постановка проблеми. Звязок проблеми з важливими науковими та практичними завданнями. Підготовка фахівців гуманітарного профілю (спеціальності соціальна робота,  соціальна допомога,  психологія та ін.) передбачає вивчення навчальної дисципліни «Педагогіка». Ця дисципліна закріплена у навчальних планах (у плані підготовки бакалаврів соціальної роботи – у варіативній частини циклу природничо-наукової підготовки) зазначених спеціальностей.

Педагогічне знання (уявлення про зміст, загальні методи та організаційні форми, засоби навчання і виховання), педагогічні вміння та навички є необхідною складовою професійної підготовки майбутніх фахівців зазначених спеціальностей. Зокрема, педагогічна теорія визнається однією з основ соціальної роботи [8]; педагогічні методи займають гідне місце серед інструментарію багатьох технологій соціальної роботи [10].

Забезпечення підготовки фахівців спеціальностей гуманітарного профілю повинно включати відповідну навчально-методичну літературу з дисципліни «Педагогіка».

Однак підручники та посібники з «Педагогіки», які використовуються на цей час, створені для підготовки або майбутніх педагогів, або студентів вищих навчальних закладів загалом. Таким чином, постає необхідність розробки підручника (навчального посібника) з навчальної дисципліни «Педагогіка», який би відповідав вимогам:

  • До сучасних засобів навчання, навчально-методичної літератури.
  • Державним стандартам освіти, специфіці підготовки майбутніх фахівців соціальної роботи, психології та інших гуманітарних спеціальностей.
  • Особливостям кредитно-модульної системи організації навчального процесу.

Аналіз останніх досліджень та публікацій. Проблема підручникотворення знаходить достатнє відображення у науковій та науково-методичній літературі. Значний внесок у її дослідження зробили відомі вчені Безпалько В.П., Заков Н.Ф., Зуєв Д.Д., Кремень В.Г., Краєвський В.В., Лернер І.Я., Мадзігон В.М., Скаткін М.М., Шаповаленко С.Г. та інші.

Вже декілька років Інститут педагогіки АПН України видає збірник наукових праць «Проблеми сучасного підручника» [9], який включено до фахових видань у галузі педагогічних наук з 2002 року. Видання акумулює найкращий вітчизняний досвід, спрямовує процес вивчення проблематики підручникотворення.

Розроблено ряд сучасних підручників та посібників з педагогіки, педагогіки вищої школи [1; 3].

Водночас,  проблематика розробки та апробації сучасного підручника (навчального посібника) з навчальної дисципліни «Педагогіка» для студентів гуманітаріїв (майбутніх психологів, фахівців соціальної роботи, соціальних педагогів тощо) вивчена недостатньо.

Мета та завдання дослідження. Мета дослідження – визначити та обґрунтувати цілі та завдання, специфіку розробки сучасного підручника з навчальної дисципліни «Педагогіка» в контексті навчально-методичного забезпечення підготовки студентів спеціальностей гуманітарного профілю.

Поставлена мета дослідження зумовлює наступні завдання:

  • визначити особливості розробки сучасного підручника з навчальної дисципліни «Педагогіка» для студентів гуманітаріїв;
  • визначити цілі та завдання розробки сучасного підручника (навчального посібника) з навчальної дисципліни «Педагогіка» в контексті навчально-методичного забезпечення підготовки майбутніх фахівців - гуманітаріїв;
  • охарактеризувати принципи розробки сучасного підручника (навчального посібника) з навчальної дисципліни «Педагогіка» для студентів спеціальностей гуманітарного профілю.

Основний матеріал дослідження.

Особливості розробки сучасного підручника з навчальної дисципліни«Педагогіка» для студентів гуманітаріїв. Навчальна дисципліна «Педагогіка» вивчається не лише майбутніми вчителями та викладачами. Її вивчають фахівці соціальної роботи, психологи, представники ряду інших важливих спеціальностей. Їх, природно, цікавить не лише сама педагогічна теорія, а синтез теорії та практики, освітні технології, методи та форми, засоби навчання та виховання, які вони зможуть використати у своїй професійній діяльності.

Фахівець соціальної роботи, наприклад, не стане обговорювати з клієнтом теоретико-методологічні проблеми педагогіки. Але володіння методами та прийомами, організаційними формами навчання та виховання, досконале знання вітчизняної системи освіти – це необхідна умова його професійної діяльності (і не лише в закладах освіти).Навчально-методичне забезпечення навчальної дисципліни «Педагогіка» повинно враховувати, що фахівці соціальної роботи, психологи, соціальні педагоги будуть допомагати клієнтам активно застосовуючи методи та прийоми, організаційні форми, засоби, розроблені педагогікою. Тому підручник (посібник) з педагогіки для студентів зазначених спеціальностей повинен мати виражену практичну зорієнтованість.

Більшість існуючих підручників та навчальних посібників з педагогіки базуються лише на педагогіці загальноосвітньої школи (так, більшість прикладів педагогічної діяльності подається з навчально-виховного процесу загальноосвітнього навчального закладу). В той же час, організація та здійснення навчально-виховного процесу в дошкільних, професійно-технічних, вищих навчальних закладах, закладах післядипломної освіти майже не висвітлюються. Не приділяється належної уваги неперервній (протягом життя) освіті, проблемі сімейного виховання.

Така побудова навчального матеріалу справедлива для підготовки майбутніх педагогів. Вони отримають знання із зазначених проблем в процесі вивчення відповідних навчальних дисциплін.

Інша справа – фахівці соціальної роботи, соціальної допомоги, психології та інші.  Навчальна дисципліна «Педагогіка»  -  це основна (і фактично єдина) дисципліна, яка системно та ґрунтовно знайомить студентів із навчально-виховним процесом, його теорією та практикою, компонентами, специфікою його реалізації у різних навчальних закладах. Оскільки фахівці вказаних спеціальностей працюватимуть у різних навчальних закладах, розуміння специфіки організації навчально-виховного процесу в них є необхідним.

Важливою проблемою вивчення педагогіки студентами гуманітаріями є приділення належної уваги вивченню теорії управління навчально-виховним процесом, навчальним закладом, тобто школознавству. Це важливо для організації ефективної взаємодії фахівця з колективом педагогічних працівників, його активної та конструктивної участі в роботі навчального закладу, розумінні вимог закладу до його професійної діяльності.

Цілі та завдання розробки сучасного підручника (навчального посібника) з навчальної дисципліни «Педагогіка» для студентів спеціальностей гуманітарного профілю. Вивчення наукової, науково-методичної літератури з підручникотворення, аналіз сучасних підручників та навчальних посібників з педагогіки [наприклад, 1; 3] дозволяють сформулювати наступні цілі та завдання розробки підручника (навчального посібника) з педагогіки для студентів гуманітаріїв:

  1. Підручник (посібник) повинен базуватися та втілювати державницький підхід, національний характер та соціокультурне бачення освіти та виховання, педагогічної теорії та практики.
  2. У підручнику (посібнику)  має бути репрезентовано стратегічну (загальну) та методичну модель (Лернер І.Я.),  певний сценарій [9,  284] засвоєння студентами теоретичних знань,  практичних вмінь та навичок з педагогіки.
  3. Підручник (посібник) з педагогіки повинен запропонувати не лише зміст, але й концептуальний підхід, найбільш адекватні змісту методи та прийоми навчання (Скаткін М.М.).
  4. Підручник має відповідати вимогам Болонського процесу; тим завданням, які висуває до України входження до європейського освітнього простору (повинен бути сумісним з кредитно-модульною та модульно-рейтинговими системами організації навчання,  Європейською кредитно-трансферною та акумулюючою системою (ECTS) (передбачати бальне оцінювання аудиторних та самостійних завдань, передбачених у ньому), пропонувати необхідні засоби та заходи контролю та оцінювання засвоєних знань, забезпечувати якість контролю).
  5.  Підручник  (посібник)   повинен  представити  нове,   оптимальне співвідношення:
  • педагогічної теорії та педагогічної практики – теоретичного та практично зорієнтованого, прикладного навчального матеріалу;
  • вікової та професійної педагогіки (дошкільної педагогіки та педагогіки загальноосвітньої школи з педагогікою професійно-технічної освіти та вищої школи); на жаль, більшість існуючих підручників та посібників базуються виключно на педагогіці загальноосвітньої школи; в той же час, наприклад, фахівці соціальної роботи можуть працювати в будь-яких закладах освіти;
    • теорії і практики навчання та теорії і практики виховання.
  1. Повинна знайти оптимальне вирішення проблема організації навчання педагогіці як входження в професійну педагогічну культуру (світ педагогічних ідей та цінностей); проблема проникнення педагогічної культури у професійну культуру фахівців соціальної роботи, психології та ін.
  2. Сприяти саморозвитку та самовдосконаленню, професійному становленню студентів, стимулювати їх до самовиховання та та подальшої самоосвіти, самонавчання.

Принципи розробки сучасного підручника (навчального посібника)  з навчальної дисципліни «Педагогіка» для студентів гуманітаріїв. Аналіз тенденцій сучасного підручникотворення, особливостей підготовки фахівців гуманітарних спеціальностей на сучасному етапі, дозволяє виділити наступні принципи розробки підручника (посібника) з педагогіки, які додаються до загально дидактичних:

  1. Відповідності вимогам Болонського процесу – сумісність з кредитно-модульною та модульно-рейтинговою системою, передбачення у підручнику засобів та процедур дидактичного контролю, забезпечення якості контролю.
  2. Модульної побудови – розподіл тем за модулями та під модулями, які враховують орієнтовну кількість кредитів, виділених на вивчення навчальної дисципліни «Педагогіка»; вивчення кожного модуля передбачає заходи контролю та оцінювання.
  3. Практичної зорієнтованості – приділення належної уваги оволодінню методами та прийомами, організаційними формами навчання та виховання. Це завдання підручника (посібника) є пріоритетним.
  4.  Єдності та паритетності навчання та виховання – у процесі вивчення педагогіки, процеси навчання та виховання повинні бути рівноцінно висвітлені; оволодінню студентами методами та прийомами, формами виховної роботи має бути приділена належна увага.

Висновки дослідження. Перспективи подальших досліджень.

Таким чином, у процесі створення підручника (посібника) з педагогіки для студентів гуманітарних спеціальностей необхідно враховувати особливості їх підготовки та майбутньої професійної діяльності. Необхідно зважати: на значущість знання та володіння методами та прийомами, засобами, організаційними формами навчання та виховання для успішної професійної діяльності; на необхідність розуміння специфіки навчально-виховного процесу в різних навчальних закладах; на необхідність засвоєння належного обсягу знань із теорії управління навчально-виховним процесом (управління навчальним закладом, планування та контроль його діяльності, методична робота та ін.).

Підручник  (посібник)   повинен  виконати  ряд  цілей  та  завдань:

репрезентувати стратегічну (загальну) та методичну модель засвоєння студентами теоретичних знань, практичних вмінь та навичок з педагогіки; запропонувати не лише зміст, але й найбільш адекватні змісту, методи та прийоми навчання, засоби та процедури контролю та оцінювання; відповідати вимогам Болонського процесу; завданням, які висуває до України входження до європейського освітнього простору; сприяти саморозвитку та професійному становленню студентів.

До головних принципів розробки підручника, крім загально дидактичних (науковості, системності та послідовності, доступності та ін.), можна додати принципи відповідності вимогам Болонського процесу, модульності побудови, практичної зорієнтованості, єдності та паритетності навчання та виховання.

Перспективи подальших досліджень пов’язані з вивченням та визначенням:

  1. Оптимального структурі т а змісту підручника (посібника) з педагогіки, відповідного специфіці підготовки фахівців гуманітарних спеціальностей, кредитно-модульній системі організації навчання.
  2. Ефективності використання підручника (посібника) в ході його апробації в процесі підготовки фахівців зазначених спеціальностей.

Література

  1. Алексюк А.М. Педагогіка вищої школи. Курс лекцій: модульне навчання: Навч. посібник. – К.: ІСДО, 1993. – 220 с.
  2. Вища освіта України і Болонський процес: Навчальний посібник / За ред. В.Г. Кременя. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2004. – 384 с.
  3. Вітвицька С.С. основи педагогіки вищої школи: Підручник за модульно-рейтинговою системою навчання для студентів магістратури. – К.: ЦУЛ, 2006. – 384 с.
  4. Деревнина А.Ю. Принципы создания электронных учебников // Открытое образование. – 2001. – № 2.
  5. Жерар Ф.-М., Роеж’єр К. Як розробляти та оцінювати шкільні підручники. – К.: Анод, 2001. – 352 с.
  6. Козлакова Г. Проблеми підручника для вищої школи // Освіта України. – 201. – № 53.
  7. Назаров  Т.С.,   Господарик  Ю.П.   Стратегия  учебной  книги  // Педагогика. – 2005. – № 3. – С. 10 – 19.
  8. Основы социальной работы: Учебник / Отв. ред. П.Д, Павленок. – М.:ИНФРА – М, 2004. – С. 65 – 72. 395 с.
  9. Проблеми сучасного підручника: Зб. наук. праць/ Інститут педагогіки АПН України. – К.: Педагогічна думка, 2006. – Вип. 6. – 328 с.
  10. Тюптя Л.Т., Іванова І.Б. Соціальна робота (теорія і практика). Навч.посібник для студентів ВНЗ. – К.: Знання, 2008. – С. 380 – 390.574 с.
  11. Хуторской А.В. Место ученика в дидактической системе //Педагогика. – 2005. – № 4. – С. 10 – 18.

Ключові слова: педагогіка, навчальна література, підручник, посібник, викладання педагогіки студентам гуманітарних спеціальностей.

Ключевые слова: педагогика, учебная литература, учебник, пособие, преподавания педагогики студентам гуманитарных специальностей.

Key words: pedagogics, academic books, textbook, tutorial, pedagogics teach‑ ing for students of the humanities.



Номер сторінки у виданні: 25

Повернутися до списку новин