АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ

ЛЮДЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

Збірник наукових праць

Активізація навчального процесу при участі інтегрованих груп студентів у міжнародних архітектурно-дизайнерських конкурсах і виставках





УДК 7.012:37.013

                                                                                     Горбик О.Р.,

                                                                                     кандидат архітектури,

професор кафедри дизайну, Інженерно - технологічний інститут,

Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна»

 

АКТИВІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ ПРИ УЧАСТІ ІНТЕГРОВАНИХ ГРУП СТУДЕНТІВ У МІЖНАРОДНИХ АРХІТЕКТУРНО-ДИЗАЙНЕРСЬКИХ КОНКУРСАХ І ВИСТАВКАХ

        

Анотація: Горбик О.Р. Активізація навчального процесу при участі інтегрованих груп студентів у міжнародних архітектурно-дизайнерських конкурсах і виставках.

У статті розглядаються питання активізації навчального процесу у студентів-дизайнерів при участі їх у інтегрованих групах по розробці міжнародних архітектурно-дизайнерських конкурсів та виставок різного класу. Робляться висновки відносно поліпшення засвоєння студентами курсу дизайнерського проектування при органічному сумісному виконанні курсових,дипломних,магістерських робіт з конкурсними та виставковими.

Ключові слова: архітектура, дизайн, проект, конкурс, виставка, міжнародний; курсова, дипломна робота; магістреська дисертація; методика навчання; студент, інтегрований; робочий навчальний план.

Аннотация: Горбик А.Р. Активизация учебного процеса при участии интегрованных групп студентов в международних архитектурно-дизайнерских конкурсах и выставках.

В статье рассматриваются вопросы активизации учебного процесса у студентов-дизайнеров при их участии в интегрованых группах по розработке международных архитектурно-дизайнерских конкурсов и выставок разного класса. Делаются выводы относительно улучшения обучения студентов дизайнерському проектированию при органичном совмещении разработки курсовых,дипломных,магистерских работ с конкурсными и выставочными.

Ключевые слова: архитектура, дизайн, проект, конкурс, выставка, международный; курсовая, дипломная работа;магистерская диссертация; методика обучения;студент, интегрированный; рабочий учебный план.

Annotation: Gorbik A.R. The activization of the educational process by the mean of the participation of the integrated students groups in the international architectural designing competitions and exhibitions.

The problems of the amalgamations the educational process and the participation of the integrated students groups in the international architectural designing competitions and exhibitions are considered in the article. The recommendations about the necessarity to correct the working learning plans are giving for the teachers and students.

Key words: architecture, design, project, competition, exhibition, international; diploma work; method, education, student, integrate; working learning plan.

        

Однією з найбільш творчих і цікавих форм практичної діяльності архітекторів та дизайнерів є участь у розробці проектів, що представляються на міжнародні конкурси і виставки. Зазвичай, міжнародні конкурси (МА-ДК) влаштовуються при з’явленні намірів у інвесторів на спорудження якогось визначного містобудівного, архітектурного,дизайнерського об’єкту,коли замовники дійсно намагаються збудувати небачену до цього споруду та віднайти,за рахунок творчих мистецьких різноманітних,до певної міри, випадкових евристичних пропозицій,найкращого (за визначенням жюрі) варіанту проекту. Розробляючи конкурсні проекти, учасники (архітектори та дизайнери) повинні проявити своє непересічне творче мислення,вміння у стислі терміни прийняти концептуальне рішення, розробити та оформити на найвищому професійному рівні об’ємну практичну працю по чітко формульованій інвесторами  програмі-завданню. Конкурсні роботи вимагають найбільшого напруження творчих сил митців, уміння продемонструвати свою високу підготовку та якості майстра-фахівця.

Наближеною до конкурсів є участь архітекторів та дизайнерів у міжнародних спеціалізованих виставках (МА-ДВ), що мають за мету визначити кращі проекти серед представлених, де учасники демонструють свою професійну підготовку та майстерність широкій публіці, серед якої обов’язково присутні представники фірм та осіб , замовляючих проекти, тобто майбутніх клієнтів.

Проте сучасні навчальні програми підготовки архітекторів та дизайнерів не передбачають і не можуть передбачати, у більшості випадків, розробку конкурсних та виставкових проектів під час навчального процесу, адже об’яви конкурсів та більшості виставок носять не прогнозований,випадковий характер (окрім деяких традиційних щорічних міроприємств).

Проблема, яка розглядається у загальному вигляді, полягає почасти у пошуку організаційних заходів, що можуть дозволити студентам взяти участь у міжнародних конкурсах і виставках без шкоди для навчального процесу, а, навпаки, з метою його активізації,з урахуванням додаткових ускладнень у методиці викладання у інтегрованих групах, де присутні особи з обмеженими фізичними можливостями. Видається, що ця проблема має певне наукове та практичне значення, як з точки зору методичної організації, так і наявних способів навчання студентів роботі над конкурсними і виставковими проектами.

Мета статті: запропонувати специфічні підходи до активізації навчальних процесів в інтегрованих групах студентів за рахунок участі їхніх проектів у міжнародних та Всеукраїнських архітектурно-дизайнерських конкурсах та виставках.

Ґрунтовних наукових робіт з педагогічних аспектів цієї проблеми, написаних в останні роки, віднайти складно, з-за їх відсутності. Можливо, це пояснюється тим, що участь у міжнародних конкурсах та виставках не є характерною для більшості інших спеціальностей, окрім архітектурно-дизайнерського напряму, тому, тема не викликає наукового інтересу серед фахівців, що не стикаються з даною проблемою у практичній діяльності. Майже після кожного конкурсу та виставки в періодичних фахових виданнях підводяться результати, що були досягнуті, аналізуються кращі роботи, висновки жюрі, загальні організаційні проблеми тощо. Зрідка публікуються каталоги, проспекти,  програми конкурсів та виставок. Прикладами таких публікацій можуть бути періодичні видання у «Будівельному журналі», [ 6, 7, 8 ]. В роботах Горбика О.Р., Ломовського А.І. [ 4, 5 ] розглядалися загальні проблеми організації поза-аудиторних, поза-програмних самостійних робіт студентів у Творчих навчально-науково-виробничих майстернях університету «Україна» ( СТННВ «Майстерня»), що є наближеними до тематики даної публікації. Проте, залишається майже невивченою проблема системної методичної організації роботи студентів архітекторів та дизайнерів у міжнародних конкурсах, виставках і, що дуже важливо, активного поєднання такої роботи з навчальним процесом. Цим питанням і присвячений даний розгляд.

Основні науково-методичні цілі, котрі можуть бути досягнуті при студіюванню у цій публікації, формулюються, як :

  • проведення аналізу досвіду практичної участі студентів у міжнародних конкурсних та виставкових проектах на кафедрі дизайну Інженерно-технологічного інституту Університету «Україна»;
  • виявлення специфічності участі студентів з особливими потребами у творчих інтегрованих групах над розробкою таких проектів;
  • поглиблення активізації навчального процесу за рахунок організації участі інтегрованих груп студентів у міжнародних конкурсах та виставках;
  • методичне і організаційне поєднання навчальних програм з участю груп студентів у конкурсних та виставкових проектах тощо.

За 10-ти річний період існування, кафедрою дизайну Інженерно-технологічного інституту Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна» накопичений суттєвий досвід методичної організації участі інтегрованих студентських груп, у склад яких входять особи з сталими фізичними недоліками, у міжнародних конкурсах та виставках, що проводилися у нашій країні. Педагогічний колектив кафедри, складений з фахівців, котрі мають, у більшості, величезний практичний статус архітектурного та дизайнерського проектування, з початку своєї діяльності намагався залучити студентів до позапрограмного виконання реальних, у т.ч. конкурсних та виставкових робіт. Зазначимо, що в університеті «Україна» значний відсоток (до 10-25 %) складають студенти з фізичними обмеженнями, які навчаються у змішаних, інтегрованих групах, а це призводить до певних педагогічно-методичних ускладнень у навчанні.

Великий практичний досвід участі інтегрованих студентських груп у міжнародних конкурсах дозволяє провести їх попередню класифікацію за об’ємом, значенням, організаційними методами і т.д., таблиця 1.

Як видно з таблиці 1, міжнародні архітектурно-дизайнерські конкурси (МА-ДК) пропонується розбити на 3 основних класи :

  1. малі за обсягом  конкурси, де програмою передбачається розробка  проектів невеликих об’єктів;
  2. посередні за величиною конкурси, що націлені на розробку проектів середньої значимості та об’єму;
  3. конкурси на великі проекти (містобудівлі, ландшафтні, архітектурно-дизайнерські та ін.) об’єктів, які мають особливе значення.

Прикладом конкурсів 1-го класу може слугувати МА-ДК «Сучасний український годинник», що був об’явлений у 2007 р. фірмою «Український годинник». Для участі у цьому конкурсі,об’єм якого складався з 1-2 аркушів формату А-4  та 1-3 аркушів пояснювальної записки, була проведена 2-годинна незапланована клаузура на цю тему, у котрій прийняла участь інтегрована група студентів II курсу. Кількісний склад групи – 10- чол., серед них 3 особи з вадами слуху та мови. Після виконання клаузури проводилися обговорення, оцінка та відбір 3-ьох кращих пропозицій студентів (С. Берестньова, Д. Височанського, О. Д'яченка), які після доопрацювання у поза-аудиторні години були направлені на конкурс, де нагороджені грамотами. Результати конкурсу висвітлені у студентській газеті університету, викликали значний інтерес та резонанс у колективі кафедри. Конкурс засвідчив необхідність передбачати у робочих навчальних програмах 1-2 клаузури на 2-4 академічні години по виконанню робіт на умовно вільні, але бажано, реальні конкурсні теми.

Вдала для колективу кафедри дизайну була участь інтегрованої групи студентів III курсу у щорічному міжнародному конкурсі 2-го класу «Інтер’єр майбутнього», що проводився у 2008 р. фірмою «Knauf», Академією архітектури України, Академією будівництва України, Київським національним університетом будівництва та архітектури. Тема конкурсу співпала  з тематикою курсової роботи, але термін проведення був призначений раніше строку здачі курсового проекту. Проте, інтегрована група студентів ( 10 чол., 3 з них з вадами слуху і мови ) з ентузіазмом сприйняла пропозицію на участь у конкурсі і, практично, усі 10 проектів були прискорено підготовлені до попереднього розгляду на засіданні кафедри, де визначилося, що повинні надсилатися на конкурс роботи студентів О. Бровкіна, Д. Височанського, О. Д'яченко (двоє останніх – особи з обмеженими можливостями). Кожний проект представлений на 3 планшетах формату А-1 та пояснювальною запискою на 10 стор. Роботи відзначені грамотами жюрі, стаття про них була опублікована у фаховому «Будівельному журналі» [ 2 ]. Це була важлива подія для колективу кафедри дизайну, адже досягнення морально окрилило студентів групи, які вперше відчули себе переможцями конкурсу високого професійного рівня. Даний епізод показав, що можливе виконання курсових проектів за конкурсною програмою, але необхідна конкретизація тематики курсових проектів та приведення у відповідність її виконання з строками конкурсів.

Характерним для 3-го класу міжнародних архітектурно-дизайнерських конкурсів (МА-ДК) був «Замовлений бліц-конкурс на визначення кращої містобудівної, культурної, архітектурної та мистецької концепції  щодо консервації та сучасної музеєфікації (ревалоризації) автентичних залишків церкви Богородиці (Десятинної) пам’ятки археології національного значення «Місто Володимира – дитинець стародавнього Києва з фундаментами Десятинної церкви» із створенням архітектурного ансамблю з можливістю екскурсійного відвідування, відправлення релігійних потреб громадян та проведення протокольних заходів».

Проблема подальшого містобудівного розвитку історичної ділянки Старокиївської гори має величезне міжнародне значення, адже, як мінімум, 3 сучасні східно-європейські  держави (Україна, Росія, Білорусія) вважають, що їх початковий розвиток пішов саме з цього історичного місця. У сенсі зародження у ті часи ідей східно-слов'янського  державотворення, ця ділянка, можна сказати, вагоміша від будь-якої на терені країн, але знаходиться у ганебному, вкрай занедбаному стані. Зараз, це не благоустроєна пустка у центрі столиці, мало-приваблива для туристів. Необхідність сучасної модернізації та ревалоризації Старокиївської гори – це питання національної гордості 3 східно-європейських країн та усіх християнських церков , які об’єднавшись з цією благородною метою, могли б виступити колективним інвестором і замовником, що, напевно, зняло б вічну для нас тему відсутності  коштів.

Конкурс на такий визначний об'єкт мав статус  замовного і студенти  могли приймати участь тільки у складі творчих колективів створених фахівцями. Провідні викладачі кафедри дизайну, разом з відомими київськими спеціалістами з ПАТ ''Київпроект'', інституту  ''Кивївпроектстальконструкція'' та ''Київпроект-реконструкція'' об'єднавшись навколо спільної творчої концепції запросили до участі в проектуванні студентів з різних (II-VII) курсів, серед яких 3 особи з особливими потребами. Обсяг проектних робіт був чималим: до 10 планшетів формату А1, містобудівний макет у масштабі 1:200 ділянки з з складним рельєфом, історичною забудовою на підоснові розміром 1.5 x 1.5м у плані. Термін виконання проекту був вкрай обмежений і складав 3 тижні.

З метою досягнення високої якості демонстраційної частини, автори вирішили застосувати новітні прогресивні матеріали, інструменти, механізми та технології, серед них: акріл листовий, комп'ютерне програмування, лазерна різка по цифровій моделі і т.п. Без підтримки з боку ректорату, фінансування закупівлі, транспортування матеріалів та інструментів, оплати видів робіт, що могли виконувати тільки фахівці високої спеціальної кваліфікації на унікальних приладах опрацювання такого рівня у вузі було б неможливим. Студенти отримали значний досвід участі у роботі над унікальним проектом у складі творчого колективу. Кожний із них працював над частиною проекту, яка найбільш відповідала його творчим нахилам і була для нього цікавою. Для заохочення мистецького розвитку майбутніх дизайнерів, їм було дозволено розробити самостійний варіант проекту, який увійшов у склад загального вирішення, рис.1. Окрім того, темами дипломного проекту кваліфікаційно-освітнього рівня ''спеціаліст'' та магістерської роботи студентів-учасників творчого колективу, згодом ,була обрана конкурсна тематика. В майбутньому, в таких викладках, слід виносити зміни у роботу навчальну програму та завдання на проектування.

Досвід   кафедри дизайну участі в творчих колективах, які складаються з викладачів і студентів, у міжнародних професійних виставках  дозволив класифікувати іх у дві групи :

1) щорічні заплановані професійні виставки типу "Kyivbuild" або "Kyivinteriors", до участі у яких можна поступово підготуватися ;

2) незапрограмовані  спеціалізовані виставки до міжнародних заходів , що співпадають з темами курсових або дипломних проектів, наприклад , міжнародна спеціалізована виставка до ХХХ конференції країн - учасників Антарктичного договору, таблиця 2.

У міжнародних професійних (будівельних) виставках, що віднесені до першого класу, участь груп, які складаються тільки з студентів практично неможливі. На ці виставки допускаються проектні та будівельні організації, або окремі фахівці (архітектори та дизайнери), за представлення робіт на виставках слід платити чималі суми у відповідності до площі експозиції. В деяких випадках, на виставку допускаються тільки побудовані об’єкти, чого не може бути у студентських курсових та дипломних проектах. Цікавим винятком з такого положення була робота студента О.Д'яченка (особа з вадами слуху та мови) "Класичні етюди" , що представляли собою пропозицію по реконструкції типової малогабаритної квартири у панельному будинку по пр. В.Маяковського у Деснянському районі м. Києва (житловий масив Троєщина-Вигурівщина) з новим інтер'єром, який був виконаний у традиційному нео-класичному стилі з елементами мінімалізму. За концепцією, це була одна з перших і вдалих дизайнерських спроб надати нову композицію (більш відповідну сучасному комфорту та уявленням про заможне житло) рядовій невеликій квартирі радянського періоду будівництва 80-х років. Перебудовуючи на преддипломній практиці у ПБК "ВІСТОН", студент прийняв активну участь у розробці цього реального завдання на стадії ескізного проекту і взяв цю тему для виконання диплому. Розробляючи диплом та паралельно приймаючи участь у розробці подальших стадій проекту (робочої документації, авторського нагляду за будівництвом), студент  О.Д'яченко вніс на захист до Державної екзаменаційної комісії незвичну піонерну роботу , де поєднувалися його дизайнерські рішення та фотографії з вже оздоблених приміщень, адже, поки розроблялися переддиплом та диплом, інтер'єр квартири був реконструйований. Саме те , що проект був реалізований дозволило представити його у співавторстві з головним архітектором проекту на міжнародну виставку "Kyivinteriors", де він отримав дипломну відзнаку .

Характерним прикладом була участь групи студентів Ю.Бісової та О.Тарновської у співавторстві з викладачами кафедри у міжнародній виставці "Kyivbuild" з практичною пропозицією модернізації існуючих дитячих садків-ясел з добудовою дошкільних групових осередків, що відповідала засадам шкільної реформи, за якої дошкільнята 5-6 річного віку повинні починати навчання у таких закладах, рис.2. З'ясувалося , що за час демографічної кризи кількість існуючих дитячих дошкільних осередків, внаслідок перепрофілювання , безповоротно зменшилася , а число дітей цього віку збільшилося. Керівництво ПБК "ВІСТОН", де студенти перебували на переддипломній практиці, разом з ректоратом університету "Україна" запропонували  розробити пропозиції по вирішенню цієї проблеми. Така робота виконувалася студентами на практиці та продовжилася на дипломі. Це дозволило студентам разом з головним архітектором проекту та керівником групи приймати участь у вказаній міжнародній виставці, де їх проект також отримав дипломну відзнаку.

До класу міжнародних виставок , які відбуваються разово та приурочені до інтернаціональних заходів, що проходять в Україні, можна віднести виставку до ХХХ міжнародної конференції країн-учасниць Антарктичного договору , де від університету був представлений дипломний дизайнерський проект студента О.Гарбарєва на тему перспективної українськой літоральної наукової станції на цьому віддаленому континенті. Пояснимо , що кафедра дизайну має довготермінові творчі зв'язки з Національним Антарктичним науковим центром Академії наук України . Силами викладачів та студентів , по замовленню цієї організації , були виконані на рівні дипломних дизайнерських реальних робіт :

- календар-проспект (студенти Л.Плавська , О.Леонтьєва) ;

- журнал "Експедиція - ХХІ (студентка М.Ісаєва) , [ 1 ], а також курсові проекти студентів ІІІ курсу Гавриш О.О., Ліскевич О.В., Мойсіїнко Т.Ю. (серед усіх  3 студента з особливими потребами), [ 3] . Але , тільки дипломний проект студента О.Гарбарєва дістав почесну можливість участі у представницькій міжнародній виставці. Надалі цей проект демонструвався ще на кількох виставках, наприклад, у посольстві Франції, Київському Національному політехнічному інституті та ін.

Міжнародні виставки цього класу носять досить випадковий характер , а для більш гарантованої участі у них студентських проектів необхідний попередній вибір перспективних тем з піонерних напрямків науково - технічного прогресу та творче співробітництво вузів з провідними науково-дослідними установами. Потрібна розробка додаткових завдань на проектування таких об’єктів, деяке коригування навчальних робочих програм.

З викладеного матеріалу можна зробити наступні висновки та намітити перспективи подальших розвідок:

- участь студентів у міжнародних архітектурно-дизайнерських конкурсах і виставках надзвичайно активізує навчальний процес, піднімає інтерес до вибраного фаху та розкриває їх творчий потенціал;

- введення у склад інтегрованих творчих груп по розробці проектів до міжнародних конкурсів та виставок студентів з обмеженими можливостями сприяє їх безболісному входженню у суспільне життя та робочі процеси виробництва;

- для організації участі студентських проектів у міжнародних конкурсах та виставках необхідна щільна попередня робота професорсько-викладацького складу по пошуку відповідних установ для співпраці, інформаційний пошук повідомлень про заплановані міроприємства;

-в методичному плані, для поєднання навчального процесу з участю студентів у міжнародних конкурсах та виставках, рекомендуються певні коригування робочих навчальних програм, термінів виконання проектів, розробка додаткових завдань на проектування, тощо;

- потрібні додаткові роботи по формуванню творчих інтегрованих студентських груп з психологічною сумісністю учасників, у т.ч. осіб з особливими потребами;

- в подальшому, передбачається розробка науково-обгрунтованих рекомендацій щодо організаційно-методичного забезпечення участі студентських проектів у міжнародних конкурсах та виставках, пропозицій по внесенню тематики у робочі навчальні програми, публікацій по даній тематиці.

Маємо надію, що ця стаття зформує інтерес у науково-педагогічної спільноти до розглянутих проблем.

Таблиця 1

Пропозиції по класифікації реальних міжнародних (в Україні) архітектурно-дизайнерських конкурсів (МА-ДК ) та організаційно-методичне забезпечення участі в них інтегрованих студентських груп

№№

класів

Характеристика класів конкурсних об’єктів

Приклади з практики

Обмеження студентських груп

Склад студент-ських груп

Задіяні курси

Рекомендовані навчально-методичні та організаційні форми

   1

         2

      3

        4

         5  

    6

          7

 1.

Малі за обсягом, невеликі об’єкти зазвичай,1-2 аркуша А-4; 2-3 стор.пояснювальної записки

Міжнарод-ний конкурс «Сучасний український годинник»

Відсутні, учасники:фахівці та студенти

Інди-відуальна участь

II, може

 I-VII

Може бути виконаний у якості клаузури на вільну тему. Бажано проводити 1-2 клаузури на 2-4 академ години в семестр

2.

Об’єкти посередні за значенням та обсягом. Зазвичай 1-3 планшети формату А-1; до 10 стор. пояснювальної записки  

Міжнарод-ний конкурс «Інтер’єр май бутнього»

Тільки для студентів, або загальні (для фахівців та студентів)

Індивідуальна участь у складі інтегрованих груп курсу

II-III

курси для жит-лових об’єктів

IV- для громад-ських; можуть приймати участь старші курси 

Може виконуватися як курсовий проект. Необхідні зміни у тематиці робочих навчальних програмах приведення у відповідність термінів здачі курсових та конкурсних проектів

 3.

Значні містобудівні, ландшафтні архітектурно-дизайнерські об’єкти. Зазвичай до 10-ти демонстраційних планшетів формату А-О; макет; до 50 стор. пояснювальної записки 

Міжнародний конкурс «Дитинець стародав-нього Києва, відновлення Десятинної церкви» *)

Тільки для

 фахівців. Студенти можуть брати участь у складі творчих груп

Колективна участь у складі інтегрованої групи студентів різних курсів

III-VII курси

Може стати темою дипломної, у т.ч. магістерської, роботи учасників. Необхідні зміни у робочі навчальні програмах.

                                                                                                               Таблиця 2

Пропозиції по класифікації реальних міжнародних ( в Україні ) виставок архітектурних та дизайнерських проектів ( МА-ДВ ) та організаційно-методичне забезпечення участі в них інтегрованих студентських груп

№  класів

Характеристика 

класів

виставкових

робіт

Приклади

з практики

Обмеження

по складу 

учасників 

та експонатів

Склад 

студентських 

груп

Задіяні 

курси

Рекомендовані

навчально-

методичні та

організаційні 

  1

         2

          3

          4

        5

   6

            7

 1.

Щорічні заплановані (від 1 до 10 планшетів форматом А-1, А0, макети)

Міжнародна будівельна виставка  «Kyiv-Build», міжнародна виставка  «Kyiv-interiors»

Беруть участь фірми,

групи та

окремі фахівці. Участь студентів 

можлива у складі 

творчих колективів

 

Індивідуальні та колективна участь у складі інтегрованих груп

III-VII курси

Представляються спеціально оформлені на базі реальних дипломних робіт. Виконуються поза навчальним процесом, бажана підтримка ректорату, у т.ч. фінансова

 2.

Незапрограмовані виставки –  (спеціалізовані) до міжнародних заходів, часто пересувні від 1 до 5 планшетів А-1, А-0, макети)

Міжнародна виставка до XXX конференції країн-учасниць Антаркти-чного договору

Обмеження відсутні

Індивідуальна та колективна участь у складі студентських інтегрованих груп

IV-

VII

курси

Представляються спеціально оформлені реальні дипломні та курсові проекти. Необхідне внесення змін у тематику навчальних робочих програм, розробка додаткових завдань на проектування

 

                            Список літератури

1. Бочкарьов В.І., Горбик О.Р., Литвинов В.А., Пархоменко В.Г. Активізація навчального процесу студентів-дизайнерів з обмеженими можливостями при виконанні дипломних та курсових робіт на тему перспективних антарктичних об’єктів. ∕∕ Зб. тез 9-ої наук.-прак. конф. «Актуальні проблеми навчання та виховання людей в інтегрованому освітньому середовищі», ч. II. – К.: Університет «Україна»,2009.-С. 654-656.

2. Бровкін О., Височанський Д., Горбик О., Д'яченко О. « Інтер’єр майбутнього » -свобода втілення творчих задумів. – К.: «Будівельний журнал» , №5 (32), 2008. - С. 40-41.

3. Гавриш О.О., Ліскевич О.В., Мойсіїнко Т.Ю Дизайнерські пропозиції щодо формування громадських приміщень в Українській антарктичній станції. ∕∕ Зб.тез. допов. наук. – практ. конф. «Молодь: освіта, наука, духовність», - ч. II - К.: Університет «Україна», 2008. – С. 468-470.

4. Горбик О.Р., Ломовський А.І. Нові підходи до курсового дизайнерського проектування інтер’єрів установ громадського харчування. – « Дизайн – освіта 2003: досвід проблеми, перспективи // Зб. матер. Всеукраїнської наук.- метод. конф. / за загал. ред. Даниленка В.Я. ∕.- Харків: ХДАДМ, 2003- С. 116-120.

5. Горбик О.Р. Методологічні аспекти навчання студентів-дизайнерів з особливими  потребами проектуванню об’єктів, адаптованих для інвалідів. ∕∕ Зб. наук. праць: «Актуальні проблеми навчанню та виховання людей з особливими потребами». - №5 (7).- К.: Університет «Україна», 2008.- С. 135-142.

6. XV международная строительная выставка KyivBuild2011.- К.: The architect№ 1 (32), 2011.- С. 50.

7. Експоцентр «Будівництво та архітектура» 2008.- К.: «Будівельний журнал», №5 (32), 2008.- С. 45.

8. Експоцентр. Львів: БудЕКСПО'2008. – К.: «Будівельний журнал», №5 (32), 2008.- С. 44.



Номер сторінки у виданні: 48

Повернутися до списку новин