АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ

ЛЮДЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

Збірник наукових праць

Номер: № 2(4) 2007

Викладено науково-методичні підходи до організації вивчення гуманітарних дисциплін студентами з особливими потребами в світлі вимог до освіти, сформованих документами Болонського процесу.

Изложены научно-методические подходы к организации изучения гуманитарных дисциплин студентами с особыми потребностями в свете требований к образованию, сформированных документами Болонского процесса.

The scientific methodological approaches to the organization of studying the humanitarian disciplines by the students with special needs from the standpoint of the educational demands, formed by the Bologna process docu­ments, were stated.

докладніше...
Номер сторінки: 8

Ця стаття детально розглядає соціальну педагогіку як самостійну педагогічну науку і як сферу практичної діяльності; розглянуто взаємозв'язок соціальної педагогіки та соціальної роботи. Особлива увага приділяється розгляду фізичного здоров'я молоді.

Эта статья детально рассматривает социальную педагогику как самостоятельную педагогическую науку и как сферу практической деятельности; рассмотрена взаимосвязь социальной педагогики и социальной работы. Особое внимание уделяется рассмотрению физического здоровья молодежи.

This article examines social pedagogies as independent pedagogical science and as a sphere of practical activity in details; intercommunication of social pedagogics and social work is considered. The special attention is paid to consideration of physical health of young people.

докладніше...
Номер сторінки: 17

Біологічна адаптивність людини реалізується на базі першої сигнальної системи, соціальна адаптивність - на базі другої сигнальної системи. Кардинальна відмінність між біологічною і соціальною адаптивністю полягає в наявності другої сигнальної системи, яка зумовила виникнення абстрактного мислення свідомості, можливість збереження досвіду виготовлення і застосування знарядь праці, пристосування до умов середовища і видозміна їх для власних потреб. Людина захищає себе від впливу деяких факторів природного відбору не тільки біологічними, а й соціальними засобами адаптації.

Биологическая адаптивность человека реализуется на базе первой сигнальной системы, социальная адаптивность — на базе второй сигнальной системы. Кардинальное отличие между биологической и социальной адаптивностью заключается в наличии второй сигнальной системы, которая обусловила возникновение абстрактного мышления сознания, возможность сохранения опыта изготовления и применения орудий труда, приспособления к условиям среды и видоизменение их для собственных потребностей. Человек защищает себя от влияния некоторых факторов естественного отбора не только биологическими, но и социальными средствами адаптации.

Human beings like animals realize the biological adaptation on the basis of the first Signaling system, social adaptation — on the basis of the second signaling system. The most cardinal difference between the biological and sosiaI adaptation is the presence of the second signaling system, which lead by human beings to the rise of the abstract thinking, consciousness, preserving of experience of making and using the implements, adapting and changing the conditions of the environlent for his/her needs. The human being protects herself/himself from the influence of some factors of natural selection not only via biological means of adaptation, but also via social means.

докладніше...

Викладено проблеми формування політичної культури студентської молоді на сучасному етапі державного розвитку України. Дано визначення понять «політична культура» і «політична свідомість». Висвітлено критерії, чинники і шляхи політичної соціалізації молоді з обмеженнями можливостей. Окреслено перспективи подальшого розвитку політичної культури молоді, зокрема роль вивчення історії України.

Изложены проблемы формирования политической культуры студенческой молодёжи на современном этапе государственного развития Украины. Даны определения понятий «политическая культура» и «политическое сознание». Освещены критерии, факторы и пути политической социализации молодёжи с ограничениями возможностей. Очерчены перспективы дальнейшего развития политической культуры молодёжи, в частности роль изучения истории Украины.

The problems of student youths' political culture formation at the contemporary stage of state development of Ukraine are stated. The definitions of the notions «political culture» and «political awareness» are given. The criteria, factors and ways of political socialization of youth with limited abilities are elucidated. The prospects of the further youths' political culture development, in particular the role of studying the history of Ukraine, are outlined.

докладніше...
Номер сторінки: 33

Викладено принципи управління якістю освіти випускаємих вищими навчальними закладами фахівців на основі створеноної системи спеціальної професійної освіти інвалідів в рамках университетского комплексу з урахуванням реалізації різних форм і методів навчання і реабілітації інвалідів.

Изложены принципы управления качеством образования выпускаемых высшими учебными заведениями специалистов на основе созданной системы специального профессионального образования инвалидов в рамках университетского комплекса с учётом реализации различных форм и методов обучения и реабилитации инвалидов.

The principles of graduating specialists' qualify management on the basis of created system of special vocational education of people with disabilities within the bounds of university complex taking into account the realization of different forms and methods of teaching people with disabilities are given.

докладніше...
Номер сторінки: 40

Здійснено теоретичний аналіз проблеми психологічного забезпечення гуманізації професійної підготовки студентів з особливими потребами, розглянуті методичні підходи до проблеми. На підставі теоретичних досліджень автор робить висновок про існування гострої потреби іменного в реалізації особистісного підходу до студента як одного з методичних принципів.

Осуществлен теоретический анализ проблемы психологического обеспечения гуманизации профессиональной подготовки студентов с особыми потребностями, рассмотрены методические подходы к проблеме. На основании теоретических исследований автор делает вывод о существовании острой потребности именного в реализации личностного подхода к студенту как одного из методических принципов.

In clause the theoretical analysis of a problem of psychological maintenance vocational training of students with special needs is carried out, methodical approaches to a problem are considered. On the basis of theoretical researches the autor does a conclusion that there is a sharp need for realization of the personal approach to the student as one of methodical principles.

докладніше...
Номер сторінки: 48

У статті звернено увагу на комунікаційний підхід, оскільки основна мета при вивченні іноземної мови  здатність спілкуватися.

В статье обращено внимание на коммуникационный подход, поскольку основная цель при изучении иностранного языка — способность общаться.

Special attention in the article is paid to the communicative approach, as the main purpose of learning a foreign language is to enable our students to communicate in it.

докладніше...
Номер сторінки: 54

Проблеми адаптації сім'ї до виховання дитини з особливими потребами є актуальними на сучасному етапі - в період активного формування нового громадянського суспільства. У статті розглянуті соціально-психологічні чинники, які сприяють процесу дезантаціі батьків щодо виховання ребенкаінваліда. Простежено залежність психологічного здоров'я дитини з особливими потребами від психологічного клімату в сім'ї.

Проблемы адаптации семьи к воспитанию ребенка с особыми потребностями являются актуальными на современном этапе — в период активного формирования нового гражданского общества. В статье рассмотрены социальнопсихологические факторы, которые благоприятствуют процессу дезантации родителей относительно воспитания ребенкаинвалида. Прослежена зависимость психологического здоровья ребенка с особыми потребностями от психологического климата в семье.

The problems of family adaptation for upbringing a child with special needs are relevant at the modern period — the period of active formation of new civil society. In the article the socio-psychological factors, which promote the process of parents' disadaptation concerning the upbringing a disabled child, are examined. There is a dependency of the psychological health of a child with special needs from the psychological climate in the family.

докладніше...
Номер сторінки: 59

В Україні державна служба зайнятості, зацікавлена в навчанні людей з інвалідністю для входження в інтегровану університетське середовище, тільки починає свою діяльність. Це вимагає планомірної, клопіткої та тривалої спільної роботи науковців, педагогів і медиків за участю людей з особливими потребами, а також громадських організацій інвалідів. Основа здобуття вищої освіти - державні освітні стандарти, обов'язкові для всіх людей з особливими потребами незалежно від стану їх здоров'я. Тільки при такому підході до людей з інвалідністю вони, як професіонали, можуть в подальшому бути конкурентоспроможними на ринку праці.

В Украине государственная служба занятости, заинтересованная в обучении людей с инвалидностью для вхождения в интегрированную университетскую среду, только начинает свою деятельность. Это требует планомерной, хлопотливой и продолжительной совместной работы научных работников, педагогов и медиков с участием людей с особыми потребностями, а также общественных организаций инвалидов. Основа обретения высшего образования — государственные образовательные стандарты, обязательные для всех людей с особыми потребностями независимо от состояния их здоровья. Только при таком подходе к людям с инвалидностью они, как профессионалы, могут в дальнейшем быть конкурентоспособными на трудовом рынке.

Ukrainian state employment service is interested in teaching people with disability for their engagement into integrated university environment and only starts to understand that for this reason it is needed planed, busy and permanent cooperation of scientific workest, teachers and medical workers with participation of people with special needs and public organization of handicapped. State standards are the bases of getting of higher education, they are obligatory for all people with disabilities regardless of their health. Only thanks to this approach to people with disability, they would be competitive professionals at the labor market.

докладніше...
Номер сторінки: 67

Порушуються питання реалізації принципу рівноправності осіб з особливими потребами та здорових людей, розглянуті можливості залучення інвалідів до активної і продуктивної життя в суспільстві.

Затрагиваются вопросы реализации принципа равноправия лиц с особыми потребностями и здоровых людей, рассмотрены возможности привлечения инвалидов к активной и продуктивной жизни в обществе.

In this article are opened a subject realization of a principle individuals' equal rights with special needs persons and healthy people, and opportunities of disabilities peoples in active and productive life of society.

докладніше...
Номер сторінки: 73

Стаття присвячена важливій проблемі навчання і виховання студентської молоді - проблеми становлення особистості. У статті описано досвід кураторської роботи викладання в ВНТУ, підкреслюються переваги гуманітарного компонента навчання в процесі формування духовно-моральних цінностей студентів, а також переваги індивідуального підходу до особистості в процесі навчання.

Статья посвящена важной проблеме обучения и воспитания студенческой молодёжи — проблеме становления личности. В статье описано опыт кураторской работы преподавания в ВНТУ, подчёркиваются преимущества гуманитарного компонента обучения в процессе формирования духовно-моральных ценностей студентов, а также преимущества индивидуального подхода к личности в процессе обучения.

The article is dealt with important problem of teaching and bringing up student, and the problem of becoming personality. The description of experience of curator's work is given in the article. The stress is laid on the advantages of humanitarian component in the process of becoming students' personality as well as advantages of individual approach to each student.

докладніше...
Номер сторінки: 77

У статті розглядається важливість вищої освіти для людей з особливими потребами як стимулу їх розвитку та соціалізації. Визначено три основних стереотипу щодо таких людей, а також чотири основних способи їх психологічного захисту від негативних стереотипів. Виділено також окремі проблеми соціалізації та запропоновано рекомендації щодо роботи викладача з людьми з особливими потребами.

В статье рассматривается важность высшего образования для людей с особыми потребностями как стимула их развития и социализации. Определены три основных стереотипа касательно таких людей, а также четыре основных способа их психологической защиты от негативных стереотипов. Выделены также отдельные проблемы социализации и предложены рекомендации касательно работы преподавателя с людьми с особыми потребностями.

The article considers the importance of high education for people with special needs as a stimulus of their development and socialization. Three mam stereotypes concerning such people as wellas four main ways of their psychologocal defense against negative stereiypes concerning themselves are defined. The artic !e also determines separate socialization problems and suggests recommendations concerning the teacher's work with the people with special needs.

докладніше...
Номер сторінки: 88

У статті аналізується правова база отримання освіти особами з обмеженими можливостями здоров'я в європейських країнах і в Україні. Розглядаються форми отримання освіти людьми з обмеженими можливостями: інтегроване навчання і навчання в спеціальних установах.

В статье анализируется правовая база получения образования лицами с ограниченными возможностями здоровья в европейских странах и в Украине. Рассматриваются формы получения образования людьми с ограниченными возможностями: интегрированное обучение и обучение в специальных учреждениях.

In article are analyzed the right base of reception of formation by persons with the limited opportunities of health in the European countries and in Ukraine. Forms of reception of formation by people with the limited opportunities are considered: the integrated training and training in special establishments.

докладніше...
Номер сторінки: 92

Стаття містить матеріали, що стосуються удосконалення початкової освіти дітей з порушеннями слуху. В роботі розкриті результати досліджень проблем, які стосуються диференціації змісту навчання глухих і слабочуючих дітей, наводяться рекомендації щодо їх впровадження в педагогічну практику.

Статья содержит материалы, касающиеся усовершенствования начального образования детей с нарушениями слуха. В работе раскрыты результаты исследований проблем, которые касаются дифференциации содержания обучения глухих и слабослышащих детей, приводятся рекомендации относительно их внедрения в педагогическую практику.

Article contains the materials, concerning improvements of an elementary education of children with hearing disorder. In work results of researches of problems which differentiations of the maintenance of training of deaf and hard of hearing children concern are opened, recommendations concerning their introduction in student teaching are resulted.

докладніше...
Номер сторінки: 100

У статті розглянуті особливості засвоєння словесного матеріалу в початкових класах спеціальних загальноосвітніх шкіл для дітей з порушеннями слуху. Основна увага приділена мовному розвитку дітей в різних його формах і видах. Результати дослідження полажу в основу визначення програмних вимог до навчання словесної мови учнів початкових класів з порушеннями слуху.

В статье рассмотрены особенности усвоения словесного материала в начальных классах специальных общеобразовательных школ для детей с нарушениями слуха. Основное внимание уделено речевому развитию детей в различных его формах и видах. Результаты исследования полажены в основу определения программных требований к обучению словесной речи учеников начальных классов с нарушениями слуха.

In article there is a speech about features of mastering of a verbal material in initial classes of special comprehensive schools for children with hearing disorder. The basic attention is given speech development of children in its various forms and kinds. Results of research have laid down in a basis of definition of program requirements to training verbal speech of pupils of initial classes with hearing disorder.

докладніше...
Номер сторінки: 104

У статті досліджується проблема жестової мови в процесі навчання дітей з порушеннями слуху. Описано різні методи з активним використанням жестової мови в цивілізованих країнах, завдяки чому отримані позитивні результати у взаєминах «дитина-батьки», «учень-педагог», «особистість-суспільство». Проведена паралель щодо ставлення до мови жестів в нашому суспільстві. Автором проаналізовані причини невикористання невербальних засобів навчання і спілкування в Україні.

В статье исследуется проблема жестового языка в процессе обучения детей с нарушениями слуха. Описаны разные методы с активным использованием жестового языка в цивилизованных странах, благодаря чему получены положительные результаты во взаимоотношениях «ребенок—родители», «ученик—педагог», «личность—общество». Проведена параллель относительно отношения к языку жестов в нашем обществе. Автором проанализированы причины неиспользования невербальных средств обучения и общения в Украине.

In article the problem sing language during training children with hearing disorder is investigated. Different methods with active use sing language in civilized countries owing to what positive results in mutual relations «child— parents» are received, «pupil—teacher», «person—society» are described. It is drawn a parallel concerning the attitude to a sign language in our society. The author analyses the reasons of nonuse of nonverbal means and training, and dialogue in Ukraine.

докладніше...
Номер сторінки: 108

У статті розглядається методика викладання філософії для студентів із порушеннями слуху. Особлива увага приділяється формуванню світогляду студентів, для чого, власне, і покликане вивчення філософії.

В статье рассматривается методика преподавания философии для студентов с нарушениями слуха. Особое внимание уделяется формированию мировоззрения студентов, для чего, собственно, и призвано изучение философии.

In the given article the method of teaching of philosophy for students with the lacks of ear is considered. The special attention is spared to forming of world view at students, to what the called study of philosophy.

докладніше...
Номер сторінки: 113

У статті виділені особливості навчання інвалідів по зору в інтегрованій групі студентів. Наведено результати дослідження досвіду спілкування студентів-інвалідів по зору зі зрячими до моменту вступу до вузу і його вплив на становлення міжособистісних відносин в інтегрованому групі студентів-тифло-педагогів ІКПП НПУ ім. М. П. Драгоманова.

В статье выделены особенности обучения инвалидов по зрению в интегрированной группе студентов. Приведены результаты исследования опыта общения студентов-инвалидов по зрению со зрячими до момента вступления в вуз и его влияние на становление межличностных отношений в интегрированной группе студентов-тифло-педагогов ИКПП НПУ им. М. П. Драгоманова.

Particularities of the education invalid are chosen in article on vision in to group student. Results of the study of the experience of the contact studentinvalid are given on vision with sighted before moment of the entering in high school and his influence upon place interpersonal relations in to group student — an tiflopedagogics ICPP NPU name M.P. Dragomanova.

докладніше...
Номер сторінки: 117

У статті розкрито значення публічних лекцій, статей, доповідей О.М. Щербини щодо проблем освіти і працевлаштування сліпих.

В статье раскрыто значение публичных лекций, статей, докладов А.М. Щербины относительно проблем образования и трудоустройства слепых.

In article is revealed importance public lecture, article, report A. M. Scherbiny about problems of the education and job placement blind.

докладніше...
Номер сторінки: 125

У статті розкрито сучасні підходи до вивчення іноземної мови школярами з особливими потребами. Визначено і подані передумови успішного оволодіння іноземною мовою молодшими школярами, наголошується на необхідності його вивчення особами з особливими освітніми потребами.

В статье раскрыто современные подходы к изучению иностранного языка школьниками с особыми потребностями. Определены и поданы предпосылки успешного овладения иностранным языком младшими школьниками, подчеркивается необходимость его изучения лицами с особыми образовательными потребностями.

In article it is opened modern approaches to studying foreign language by schoolboys with special needs. Preconditions of successful mastering by foreign language younger schoolboys are certain and submitted, necessity of its studying by persons with special educational needs is emphasized.

докладніше...
Номер сторінки: 133

Порушені питання лікування хворих на гемофілію в Україні, дана характеристика процесу утворення таких хворих з використанням інформаційних технологій. Акцент зроблений на дистанційному навчанні.

Затронуты вопросы лечения больных гемофилией в Украине, дана характеристика процесса образования таких больных с использованием информационных технологий. Акцент сделан на дистанционном обучении.

The subject of medical treatment of patients with haemophilia in Ukraine is touched upon and the characteristic of process of education of such patients using information technologies is given. The emphasis is placed on the distance education.

докладніше...
Номер сторінки: 137

Проаналізовано роль дистанційної освіти (ДО) в сучасній педагогіхе з урахуванням соціально-психологічних особливостей особистості на підставі детального аналізу деяких Інтернет-ресурсів. Виявлено соціально-педагогічні аспекти достоїнств і недоліків ДО з позицій сучасної вищої освіти. Створення комп'ютерної реальності в найближчому майбутньому не зможе замінити людську реальність, тому ДО є лише інструментом поширення вищої освіти.

Проанализирована роль дистанционного образования (ДО) в современной педагогихе с учетом социально-психологических особенностей личности на основании детального анализа некоторых Интернет-ресурсов. Выявлены социально-педагогические аспекты достоинств и недостатков ДО с позиций современного высшего образования. Создание компьютерной реальности в ближайшем будущем не сможет заменить человеческую реальность, поэтому ДО является лишь инструментом распространения высшего образования.

The role of distant education in modern pedagogy is analyzed on the basis of some Internet resources with allowance for psychological peculiarities. The psychologicalpedagogical analysis of advantages and drawbacks of distant education in terms of modern higher education is suggested. Creation of a computer reality in the near future will not be able to replace a human reality. Therefore, distant education is nothing more than a higher education expancion and tool.

докладніше...
Номер сторінки: 142

Розглядаються підходи до забезпечення професійної компетентності студентів із обмеженими можливостями в процесі дистанційного навчання. Особлива увага приділяється проведенню компетентісно орієнтованого тестування, що могло б визначити ієрархічний рівень формування отриманої компетентності.

Рассматриваются подходы к обеспечению профессиональной компетентности студентов с ограниченными возможностями в процессе дистанционного обучения. Особое внимание уделяется проведению компетентностно ориентированного тестирования, способного определить иерархический уровень формирования полученной компетентности.

 

докладніше...
Номер сторінки: 153

Стаття присвячена методу ситуативного аналізу «кейс-стаді». Наводиться ряд прикладів по використанню даного методу в навчальному процесі ВНТУ. Описано метод «кейс-стаді», застосовуваний в дистанційному навчанні студентів-заочників. Рекомендується застосування описаного методу «кейс-стаді» в дистанційному навчанні студентів-заочників та студентів з особливими потребами.

Статья посвящена методу ситуативного анализа «кейс-стади». Приводится ряд примеров по использованию данного метода в учебном процессе ВНТУ. Описан метод «кейс-стади», применяемый в дистанционном обучении студентов-заочников. Рекомендуется применение описанного метода «кейс-стади» в дистанционном обучении студентов-заочников и студентов с особыми потребностями.

The article is dealt with method of situational analysis of «case-study». Here is given a number of examples of using given method in the teaching process of Vinnyts'i National Technical University. The «casestudy» method used in distant education of correspondence students and students with disabilities has been described.

докладніше...

Стаття присвячена вивченню проблем реабілітації студентів з особливими потребами, зокрема, створення та оцінки ефективності соціально-педагогічних умов реабілітації студентів з особливими потребами в умовах інтегрованого навчання. У дослідженні обґрунтована цільова модель і структура індивідуальної програми соціально-педагогічної реабілітації. Доведено доцільність і переваги об'єднання навчально-реабілітаційного процесу в умовах навчально-реабілітаційного центру та включення в комплексні реабілітаційні програми високоефективних оздоровчих технологій.

Статья посвящена изучению проблем реабилитации студентов с особыми потребностями, в частности, созданию и оценке эффективности социально-педагогических условий реабилитации студентов с особыми потребностями в условиях интегрированного обучения. В исследовании обоснована целевая модель и структура индивидуальной программы социально-педагогической реабилитации. Доказана целесообразность и преимущества объединения учебно-реабилитационного процесса в условиях учебно-реабилитационного центра и включения в комплексные реабилитационные программы высокоэффективных оздоровительных технологий.

The article is devoted to the study of rehabilitation problems of students with special needs and especially to the creation and evaluation of the socio-pedagogical conditions of the rehabilitation of such students under conditions of integrated education. In this research there was determined goaloriented model as well as the structure of the socio-pedagogical rehabilitation program. It was proved that it's necessary and of a great advantage to combine learning and rehabilitation process under conditions of the educational-rehabilitation center. Also, it is very important to include modern, highly effective healthimprovement technologies in the individual process of rehabilitation.

докладніше...
Номер сторінки: 165

Розглянуто дидактичні і методичні принципи навчання студентів, що сприяють активізації їх прагнення до вивчення фізики. Розроблено технологію навчання студентів з урахуванням різних рівнів базових знань. Цей метод може бути використаний і для студентів з вадами здоров'я.

Рассмотрены дидактические и методические принципы обучения студентов, способствующие активизации их стремления к изучению физики. Разработана технология обучения студентов с учетом различных уровней базовых знаний. Этот метод может быть использован и для студентов с нарушениями здоровья.

Didactic and methodical principles of teaching students were considered to assist the intensification their learning physics.  The new technology of teaching students was worked out according to different levels of basic knowledge. This method also may be used by the students with some health defects.

докладніше...
Номер сторінки: 177

У статті представлено навчально-методичний посібник для студентів з порушеннями слухового апарату, яке використовується для навчання студентів в інтегрованих групах. Особливістю посібника є алгоритмізація навчальної діяльності на основі принципу системного підходу в навчанні.

В статье представлено учебно-методическое пособие для студентов с нарушениями слухового аппарата, которое используется для обучения студентов в интегрированных группах. Особенностью пособия является алгоритмизация учебной деятельности на основе принципа системного подхода в обучении.

докладніше...
Номер сторінки: 189

Стаття присвячена проблематиці консультування як засобу формування професійної спрямованості особистості в системі професійної освіти. Зокрема, розкрито такі аспекти: особливості професійного консультування, необхідність «наскрізний» діагностики в процесі професійного самовизначення, практичне дослідження із запропонованої тематики. Намічено також перспективні напрямки досліджень в області консультування в системі професійної освіти.

Статья посвящена проблематике консультирования как средства формирования профессиональной направленности личности в системе профессионального образования. В частности, раскрыты следующие аспекты: особенности профессионального консультирования, необходимость «сквозной» диагностики в процессе профессионального самоопределения, практическое исследование по предложенной тематике. Намечены также перспективные направления исследований в области консультирования в системе профессионального образования.

The article covers a problematics of consultation as means of formation of a professional orientation of the person in system of vocational training. In particular, the following aspects are opened: features of professional consultation, necessity of «through» diagnostics during professional selfdetermination, practical research on the suggested subjects. In article perspective directions of researches also are planned in the field of consultation in system of vocational training.

докладніше...

Розглянуто психологічні аспекти розвитку студентів з особливими потребами. Охарактеризовані чинники, що детермінують формування негативних якостей особистості і деструктивна поведінка студентів.

Рассмотрены психологические аспекты развития студентов с особыми потребностями. Охарактеризованы факторы, детерминирующие формирование негативных качеств личности и деструктивное поведение студентов.

The article defines the aspects of psychological development of the students with special needs. The main factors that determine the formation of negative qualities of individuality and destructive dehavior of the students are revealed (in the article).

докладніше...

Розглянуто психологічні особливості соціалізації особистості з обмеженими можливостями. Запропоновано максимально раннє здійснення реабілітаційних заходів, а також системне і комплексне, з огляду на індивідуальний підхід, забезпечення психологічного супроводу на найважливіших етапах соціалізації.

Рассмотрены психологические особенности социализации личности с ограниченными возможностями. Предложено возможно более раннее осуществление реабилитационных мероприятий, а также системное и комплексное, учитывая индивидуальный подход, обеспечение психологического сопровождения на важнейших этапах социализации.

The psychological peculiarities of the socialization of an individual with limited abilities are examined. May be an earlier realization of the rehabilitation measures and also a system and complex (taking into consideration the individual apporoach) providing with psychological accommodation at the most important stages of persons' rehabilitation are proposed.

докладніше...
Номер сторінки: 222

У статті на основі онтогенетичного підходу до аналізу психосоматичного і інтелектуального розвитку дітей та підлітків розкрито основні принципи та напрямки психологічних досліджень психічного дизонтогенеза. Підкреслюється, що синтез онтогенетичного, системно-структурного, порівневого і тимчасового аналізу дозволяє виділити взаємозалежність когнітивних і регулятивних систем як в нормі, так і при відхиленнях психічного розвитку.

В статье на основе онтогенетического подхода к анализу психосоматического и интеллектуального развития детей и подростков раскрыты основные принципы и направления психологических исследований психического дизонтогенеза. Подчеркивается, что синтез онтогенетического, системноструктурного, поуровневого и временного анализа позволяет выделить взаимозависимость когнитивных и регулятивных систем как в норме, так и при отклонениях психического развития.

The main principles and directions of the psychological researches of bodily and intellectual anomalies in children's and teenagers development are discovered in the article,

докладніше...
Номер сторінки: 229

Стаття присвячена визначенню змісту еколого-психологічного розвитку дітей з особливими потребами. Оскільки такі діти потребують особливої ​​індивідуального підходу в навчанні і вихованні, запропоновані методичні прийоми їх екологічного виховання. Первинною ланкою в такому вихованні може стати дитина молодшого шкільного віку, адже саме цей вік надзвичайно сензитивен.

Статья посвящена определению содержания эколого-психологического развития детей с особыми потребностями. Поскольку такие дети требуют особого индивидуального подхода в обучении и воспитании, предложены методические приемы их экологического воспитания. Первичным звеном в таком воспитании может стать ребенок младшего школьного возраста, ведь именно этот возраст чрезвычайно сензитивен.

Work up criterion form ecological thinking, affiliation dependence high standard of ecological thinking to conditions. Detailed model form ecological thinking, introduction in practice school. With the help of modern methods training culminate high standard of ecological thinking and observations.

докладніше...
Номер сторінки: 238

Розглядаються поняття: домагання, рівень домагань, амбітності. На конкретних прикладах ілюструється прояв домагань і амбіцій студентів у сучасних умовах. Акцентується: що саме, заради чого і як використовує особистість з фонду вродженого і набутого. Підкреслюється важливість розуміння студентами відповідальності за себе, своє життя, вчинки, дії; готовність реально здійснювати корисні справи як для себе, так і для блага суспільства; вміння зосереджуватися та наполегливо працювати.

Рассматриваются понятия: притязание, уровень притязаний, амбитность. На конкретных примерах иллюстрируется проявление притязаний и амбиций студентов в современных условиях. Акцентируется: что именно, ради чего и как использует личность из фонда врождённого и приобретённого. Подчёркивается значимость понимания студентами ответственности за себя, свою жизнь, поступки, действия; готовности реально совершать полезные дела как для себя, так и для блага общества; умения сосредотачиваться и настойчиво работать.

One should analyze the following notions: «claim», «claims level» and «ambition». The manifestation of «claims» and «ambitions» of students are illustrated by concrete examples in certain contemporary conditions. One should accent (stressj: what namely, what for and how a person uses an «inborn» and an «acquired» fund. One should underline the importance of «students» understanding their responsibility for themselves, their lives, deeds, acts; their willingness to create useful actions for themselves as well as for the society, their skill to concentrate and work efficiently.

докладніше...
Номер сторінки: 244

Агресивна поведінка дітей і підлітків негативно впливає як на самого підлітка, так і на оточення. Своєчасна психопрофілактика цього явища передбачає можливість його попередження і контролю. Пропонована концептуальна модель психологічної профілактики агресивної поведінки носить комплексний характер - це робота з дітьми, батьками та педагогами.

Агрессивное поведение детей и подростков негативно влияет как на самого подростка, так и на окружение. Своевременная психопрофилактика этого явления предусматривает возможность его предупреждения и контролирования. Предлагаемая концептуальная модель психологической профилактики агрессивного поведения носит комплексный характер — это работа с детьми, родителями и педагогами.

The aggression behavior of the children has a negative influence on the. himself and the surround people. In time psychological notification of this occurrence gives the ability of it's control. The proposing conception model of the psychological notification has the complicated character: work with children, parents and pedagogies.

докладніше...
Номер сторінки: 252

Показана значимість соціально-психологічної зрілості особистості як складного інтегрованого явища, а також відображена взаємозв'язок параметрів особистісної зрілості з поведінковими стилями міжособистісної взаємодії. Запропоновано новий погляд на феномен соціально-психологічної зрілості студентської молоді.

Показана значимость социально-психологической зрелости личности как сложного интегрированного явления, а также отображена взаимосвязь параметров личностной зрелости с поведенческими стилями межличностного взаимодействия. Предложен новый взгляд на феномен социально-психологической зрелости студенческой молодёжи.

The article describes importance of socialpsychological maturity of the person as a difficult integrated phenomenon. In research is displayed the interrelation of parameters personal maturity with behavioral styles of interpersonal interaction. The author offers a new sight on a phenomenon of socialpsychological maturity of student's youth.

докладніше...
Номер сторінки: 252

У статті розглянуті особливості, джерела, сутність і деформації у професійній діяльності фахівця, який працює з людьми.

В статье рассмотрены особенности, источники, сущность и деформации в профессиональной деятельности специалиста, который работает с людьми.

Peculiarities source, essence and reasons of deformation in the professional activity of specialist, who works with people are shown in this article.

докладніше...
Номер сторінки: 268

У статті представлені результати дослідження впливу властивостей типології центральної нервової системи на особливості прояву і динаміки негативних психічних станів у дітей молодшого шкільного віку, аналізуються типи темпераменту і особливості негативних психічних станів їм характерних.

В статье представлены результаты исследования влияния свойств типологии центральной нервной системы на особенности проявления и динамики негативных психических состояний у детей младшего школьного возраста, анализируются типы темперамента и особенности негативных психических состояний им характерных.

The structure, inherited and social determinants of displaying and negative psychical states development dynamics among pupils of 14 classes are found out. The features of the nervous system, temperament (neurotism, extraversioniniroversion, etc) is the biological precondition of the pupils' negative psychical states development.

докладніше...
Номер сторінки: 273

Стаття присвячена дослідженню психологічних особливостей становлення сімей майбутніх офіцерів-прикордонників. Проведено психологічний аналіз готовності випускників шкіл, курсантів вищих військових навчальних закладів до створення і розвитку сім'ї. Аналізуються основні детермінанти і проблеми у взаєминах молодого подружжя.

Статья посвящена исследованию психологических особенностей становления семей будущих офицеров-пограничников. Проведен психологический анализ готовности выпускников школ, курсантов высших военных учебных заведений к созданию и развитию семьи. Анализируются основные детерминанты и проблемы во взаимоотношениях молодых супругов.

The deals with the research of psycholohical peculiarities of the formation of the future officers' families. Psycholohical analisis of the readiness of schoolleavers cadets of higher militare educational institution to creation and development of a famili is carried out. Basic determinants and problems in mutual relations of young married couples are analised

докладніше...
Номер сторінки: 281

У статті розкривається проблема соціально-психологічної дезадаптації дітей і молоді, умови інтеграції людей з особливими потребами в здорове суспільство, можливі шляхи корекції дезадаптированного поведінки.

В статье раскрывается проблема социально-психологической дезадаптации детей и молодежи, условия интеграции людей с особыми потребностями в здоровое общество, возможные пути коррекции дезадаптированного поведения.

The article repeals the problem ofsocial and psychological disadaptation of children and youth, the conditions of integrations of a person with special needs into a healthy society, possible ways ofdisadopted behaviour correction.

докладніше...
Номер сторінки: 289

Естетичне ставлення до буття є одним з істотних чинників вибору професії молодими людьми. Професійне самовизначення особистості з естетичним світоглядом відрізняється тим, що професійний шлях вибирається «за законами серця». Така трудова діяльність відповідає устремлінням людини, потреби самовираження і, як стверджував Г. С. Сковорода, є умовою щасливого високоморальної і морального життя.

У наш час, на думку автора, естетичне світогляд набуває особливого значення при розгляді питання професійного самовизначення особистості.

Эстетическое отношение к бытию является одним из существенных факторов выбора профессии молодыми людьми. Профессиональное самоопределение личности с эстетическим мировоззрением отличается тем, что профессиональный путь выбирается «по законам сердца». Такая трудовая деятельность отвечает устремлениям человека, потребности самовыражения и, как утверждал Г. С. Сковорода, есть условием счастливой высоконравственной и моральной жизни.

В наше время, по мнению автора, эстетическое мировоззрение приобретает особое значение при рассмотрении вопроса профессионального самоопределения личности.

Esthetic attitude to life is one of the main Factors that determines the choice of future profession by young people. Professional self-determines of the personality with esthetic look at the world is characterized by the choice of professional way according to «the heart's law». Such working activity answers the will of a men, the need of self-expression and it is an important condition for the beautiful moral life.

So, in our time esthetic look at the world has a special meaning in professional self-expresiion.

докладніше...
Номер сторінки: 296

У статті проаналізовано уявлення про «бажаному співрозмовника» у підлітків і молоді, хворих на церебральний параліч, порівняно з їх здоровими однолітками. Виявлено основні потреби і прагнення бажаного співрозмовника в залежності від образу «Я».

В статье проанализированы представления о «желаемом собеседнике» у подростков и молодежи, больных церебральным параличем, сравнительно с их здоровыми одногодками. Выявлены основные потребности и стремления желаемого собеседника в зависимости от образа «Я».

In the article the thoughts about «useful interlocubor» in the communcation between grownups and youth, suffening from the cerebral paralysis in comparance with the same age of healtly persons studied. The main needs and strivings of «useful interlocubor», depending or the image «I» are uncovered.

докладніше...
Номер сторінки: 303

Розглянуто питання психічного здоров'я студентської молоді в сучасних умовах підвищеної стресогенності та їх вплив на психологічну культуру студентів.

Рассмотрены вопросы психического здоровья студенческой молодежи в современных условиях повышенной стрессогенности и их влияние на психологическую культуру студентов.

The article is devoted to the questions of psychic health of the student's youth in modern coincidences of the risen stresses and their impact on the psychological culture of students.

докладніше...
Номер сторінки: 310

Викладено питання подальшого становлення в Україні системи професійної реабілітації інвалідів і створення мережі відповідних центрів з урахуванням факторів, що впливають на організацію і планування процесу професійної реабілітації в світлі завдань, намічених Національною програмою професійної реабілітації та зайнятості людей з обмеженими фізичними можливостями.

Изложены вопросы дальнейшего становления в Украине системы профессиональной реабилитации инвалидов и создания сети соответствующих центров с учётом факторов, влияющих на организацию и планирование процесса профессиональной реабилитации в свете заданий, намеченных Национальной программой профессиональной реабилитации и занятости людей с ограниченными физическими возможностями.

The issues of the further formation in Ukraine a professional disabled people rehabilitation system and founding a network of corresponding centres were expounded. It has to be done taking into consideration the factors, which influence the organization and planning of the process of professional rehabilitation from the standpoint of the tasks, which are outlined in the National program of professional rehabilitation and employment of people with limited physical abilities.

докладніше...

У статті запропоновані чутливі скрінінгметоди ранньої донозологической діагностики ступеня зниження адаптаційних можливостей організму людини.

В практику роботи профілактичних, реабілітаційних та лікувальних установ впроваджена автоматизована система долікарської збору анамнезу з визначенням рівнів ризику розвитку основних класів захворювань у людей з особливими потребами, що дозволяє провести їм з ранні терміни (на донозологическом рівні) комплекс загальнооздоровчих., Профілактичних і реабілітаційних заходів.

В статье предложены чувствительные скринингметоды ранней донозологической диагностики степени снижения адаптационных возможностей организма человека.

В практику работы профилактических, реабилитационных и лечебных учреждений внедрена автоматизированная система доврачебного сбора анамнеза с определением уровней риска развития основных классов заболеваний у людей с особыми потребностями, что позволяет провести им з ранние сроки (на донозологическом уровне) комплекс общеоздоровительных., профилактических и реабилитационных мероприятий.

The article suggests sensitive screening methods or early prediagnostic steps of lowering the human organism adaptation abilities.

Automatic system of pretreatment symptoms collection which indicates danger levels for development of the main groups of diseases of people with special demands has been put into practice at the health, reabilitation centres and hospitals. It allows to maintain a system of health keeping and reabilitation measures much earlier than usual (at the prediagnostic level).

докладніше...
Номер сторінки: 324

У статті розглянуто проблематику комплексного використання засобів фізичної реабілітації і психологічної корекції у дітей з церебральним паралічем.

В статье рассмотрена проблематика комплексного использования средств физической реабилитации и психологической коррекции у детей с церебральным параличом.

The investigation deals with the problem of comprehensive usage of physical rehabilitation and psychological correction of children with cerebral palsy.

докладніше...
Номер сторінки: 329

Запропоновано нові методики проведення занять з корекції порушень постави підлітків за допомогою знову сконструйованих або вдосконалених оздоровчо-лікувальних тренажерів і пристосувань.

Предложены новые методики проведения занятий по коррекции нарушений осанки подростков с помощью вновь сконструированных или усовершенствованных оздоровительно-лечебных тренажёров и приспособлений.

New methjds of conducting lectures in correction of bearing abnormalities of young people with the help of newly constructed or improved sanitarymedicinal training apparatus and devices were proposed.

докладніше...
Номер сторінки: 338

У статті міститься порівняльну характеристику результатів використання традиційних засобів фізичної реабілітації програми реабілітації, доповненої юмейхо-терапією при дитячих церебральних паралічах в пізньої резидуальної стадії.

В статье содержится сравнительная характеристика результатов использования традиционных средств физической реабилитации программы реабилитации, дополненной юмейхо-терапией при детских церебральных параличах в поздней резидуальной стадии.

The article presents the comparative description of results of the use of classic rehabilitation program and yumeihotherapy of children with cerebral palsy.

докладніше...

На основі автоексперімента зроблено попередній висновок про позитивні результати апробації застосування засобів і форм фізичної культури в перший період розвитку тромбозу нижньої кінцівки і можливостей їх використання в подальшому з метою повної ліквідації наслідків тромбозу. Основний матеріал дослідження з відповідним обґрунтуванням отриманих даних автоексперімента буде описаний в наступних статтях авторів.

На основе автоэксперимента сделан предварительный вывод о позитивных результатах апробации применения средств и форм физической культуры в первый период развития тромбоза нижней конечности и возможностей их использования в дальнейшем в целях полной ликвидации последствий тромбоза. Основной материал исследования с соответствующим обоснованием полученных данных автоэксперимента будет описан в последующих статьях авторов.

In the article a prior conclusion about the positive results of approbation of physical training means and forms' application during the first period of lower extremities thrombosis' development and possibilities to use them later on aiming at complete liquidation of thrombosis' consequences was made on the basis of an autoexperiment. The main material of the research with complete basing of the autoexperiment findings is going to be described in other articles.

докладніше...

У статті проаналізовано стан рекреаційного розвитку Миколаївської області, запропоновано шляхи радикальної зміни рекреаційного комплексу Миколаївщини.

В статье проанализировано состояние рекреационного развития Николаевской области, предложены пути радикального изменения рекреационного комплекса Николаевщины.

The author of 'he article analyzes the modem state of recreation development in Mykolayiv region a proposes ways of the radical improvement of recreation complex in Mykolayiv region.

докладніше...
Номер сторінки: 358

Розглянуто роль шахів у системі реабілітації людей з особливими потребами. Досліджено різні аспекти гри в шахи: науковий, спортивний, естетичний, творчий. Показана виховна роль шахів в формуванні особистості. Приділено увагу соціальної ролі шахів як особливого засобу спілкування між людьми, що дозволяє розширити коло спілкування, знайти нових друзів, організувати зустрічі за інтересами. Особливо важливий соціальний аспект шахової діяльності для людей з особливими потребами, які часто відчувають дефіцит спілкування. Показано, що шахи - прекрасний вид активного дозвілля.

Рассмотрена роль шахмат в системе реабилитации людей с особыми потребностями. Исследованы различные аспекты игры в шахматы: научный, спортивный, эстетический, творческий. Показана воспитательная роль шахмат в формировании личности. Уделено внимание социальной роли шахмат как особого средства общения между людьми, позволяющего расширить круг общения, приобрести новых друзей, организовать встречи по интересам. Особенно важен социальный аспект шахматной деятельности для людей с особыми потребностями, которые часто испытывают дефицит общения. Показано, что шахматы — прекрасный вид активного досуга.

The importance of chess in the rehabilitation system of people with special needs is considered. Different aspects of chess play: scientific, sportive, esthetic, creative is investigated. Bringing up role of chess in personality forming is shown. Attention is paid to social role of chess as a power means of communication between, people which allow extending the circle of intercourse. Social aspect of chess is especially important for people with special needs who often experience deficiency of personal contacts. Ft is shown that chess is a wonderful form of active spare time.

докладніше...
Номер сторінки: 364

Проаналізовано результати дослідження розігріву мікросхем, резисторами, діодами, транзисторами в стаціонарному режимі. Показано, що найбільш безпечним є розігрів кристала джерелом тепла сферичної форми. Доведено також, що охолодження вентиляторами (посилення конвекції поблизу поверхні) значно ефективніше, ніж застосування теплоотводящих матеріалів.

Проанализированы результаты исследования разогрева микросхем, резисторами, диодами, транзисторами в стационарном режиме. Показано, что наиболее безопасным является разогрев кристалла источником тепла сферической формы. Доказано также, что охлаждение вентиляторами (усиление конвекции вблизи поверхности) значительно эффективнее, чем применение теплоотводящих материалов.

The steady state heating of the integrated circuits by their resistors, diodes and transistors is investigated. It is shown (hat the safest heating is the heating by the spherical heat source. It is shown also that the cooling with fan is muck more effective than the use of the heat conductive materials.

докладніше...

Розглянуто питання взаємодії таких сторін бізнесу, як логістика і маркетинг. Проаналізовано прямий взаємозв'язок між ду такими характеристиками, як продукт, місце, ціна (витрати) і ін. Наведено практичні ситуації дій служб маркетингу і логістики з просування товарів на ринок.

Рассмотрены вопросы взаимодействия таких сторон бизнеса, как  логистика  и маркетинг.  Проанализирована  прямая взаимосвязь меж ду такими характеристиками,  как продукт,  место,  цена (затраты) и др.  Приведены практические ситуации действий служб маркетинга и логистики по продвижению товаров на рынок.

The matters of the interaction of such business fields as logistics and marketing were examined. The direct interrelation between such characteristics as product, place, price (expenses) and others were analyzed. Practical situations of actions of the marketing and logistics services concerning promotion of new products to the market are given.

докладніше...
Номер сторінки: 382